Berlingske Business
07:13Verdens travleste lufthavn gik i stå efter strømnedbrud

Topchefer får ikke besked om cyberangreb

pix-Securitate
Det er langtfra altid, at den øverst ansvarlige får besked om, at der har været ubudne gæster i virksomhedens IT-systemer, viser undersøgelse. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Flere end en tredjedel af IT-cheferne i større, nordiske virksomheder har undladt at fortælle ledelsen om alvorlige brud på datasikkerheden, selv om de fleste tror, at nye angreb er lige om hjørnet.

Masser af danske virksomheder har haft alvorlige brud på datasikkerheden, uden at IT-chefen har orienteret ledelsen om det.

Mere end en tredjedel af IT-cheferne indrømmer, at de ikke har oplyst den øverste ledelse i virksomheden om, at der har været problemer. Det fremgår af en undersøgelse, som analysefirmaet Vanson Bourne har lavet for VMware, der er en af de helt store inden for virtualisering - hvor man med særlig software kan køre f.eks. flere styresystemer samtidig på en PC i forskellige vinduer eller kan bruge samme fysiske server og dens lagerplads til at køre mange forskellige programmer på samtidig.

pix-Pavlok

Alvorligt angreb truer

I undersøgelsen er 1.700 IT-beslutningstagere og 3.500 medarbejdere i virksomheder med over 1.000 ansatte i blandt andet Danmark, Norge og Sverige blevet spurgt. 34 procent af de adspurgte i Norden fortæller, at de ikke har orienteret den overordnede ledelse om alvorlige brud på sikkerheden, selv om 33 procent af de adspurgte samtidig finder det sandsynligt, at der kan komme et alvorligt cyberangreb mod deres virksomhed inden for den kommende måned, og at 76 procent af IT-cheferne finder det sandsynligt eller meget sandsynligt, at det sker inden for de næste tre måneder.

Samtidig peger 26 procent af IT-afdelingerne og 24 procent af medarbejderne i Norden på, at det er den administrerende direktør, der bør holdes ansvarlig for markante brud på datasikkerheden.

»Sikkerhed drejer sig ikke kun om teknologi. Menneskers beslutning og adfærd vil have en stor indflydelse på virksomhedernes datasikkerhed,« siger Lars-Bo Klausen, landechef for VMware Danmark, om undersøgelsen og mener, at IT-sikkerheden i langt højere grad bør bygges ind i selve den måde, som softwaren sættes op på.

pix-Hacker

Den perfekte sikkerhed findes ikke længere

Analysehuset Gartner, som følger teknologimarkederne tæt, anslog i denne uge, at 60 procent af alle virksomheder, der driver digital forretning i 2020 vil opleve større udfald som følge af, at IT-sikkerhedsfolkene ikke er i stand til at tage hånd om de digitale risici. Det skyldes, at de ikke længere selv ejer deres infrastruktur, og at de tjenester, som man bruger via nettet, er uden for IT-afdelingens egen kontrol.

»Organisationerne må lære at leve med acceptable niveauer af digitale risici, efterhånden som forretningsenhederne fornyr sig og opdager, hvilken sikkerhed de har brug for, og hvad de har råd til at betale for den,« siger Gartner-analytiker Paul Proctor.

pix-Pentagon

Han mener, at man må lære at leve med, at det bliver umuligt at imødegå enhver trussel, og at den perfekte beskyttelse ikke eksisterer. Derfor vil 60 procent af IT-sikkerhedsbudgettet i 2020 være dedikeret de hurtige indsatser og kampe mod under 30 procent i dag. Den voksende brug af mobilt udstyr, som data sendes til og fra, gør det også sværere at levere ordentlig sikkerhed og beskyttelse af ens data. Derfor handler det ifølge Gartner i højere grad om at uddanne folk til at tænke i IT-sikkerhed og handle, så man ikke unødigt bringer datasikkerheden i fare.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen