Berlingske Business
08:43Danske Bank: Forbruget gik i stå i sommer

To nye Playstation 4 på vej

pix-Playstation VR
De nye Playstation VR-briller, som gør det muligt at vandre rundt inde i spillene, kommer til oktober, og nu gør Sony klar til kamp med to nye udgaver af sin Playstation 4: en opgraderet standardudgave med flere hestekræfter og en særligt kraftig udgave til de meget 3D-grafiktunge spil. Arkivfoto: Alex Wong, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Sony opgraderer standardudgaven af sin populære spillekonsol, samtidig med at en ny og kraftigere model præsenteres om nogle uger.

Sony opgraderer standardudgaven af sin Playstation 4-spillekonsol, samtidig med at den nye og mere veludstyrede Neo-udgave vil blive præsenteret om et par uger.

Det er ifølge kilder, hvad Sony stiller med på sit pressemøde i New York 7. september, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal. Præsentationen holdes samme dag, som Apple ventes at afsløre en ny iPhone 7 og sandsynligvis også et nyt Apple Watch.

Klar til de nye VR-briller

Den japanske elektronikgigant håber med de forbedrede udgaver af Playstation at sikre, at det gode salg kan fortsætte, især til dem, der spiller meget og derfor har brug for hestekræfterne til at afvikle de stadig mere krævende spil uden åndenød.

De nye modeller skal kunne håndtere de nye Playstation VR-briller, som kommer til oktober, og som Sony håber at kunne bruge til at åbne et helt nyt marked. Med VR-brillerne på kan man bevæge sig rundt i spillene, fordi følere holder øje med, i hvilken retning man kikker og bevæger hovedet og kroppen og får billedet, som man ser i den virtuelle virkelighed (på engelsk »virtual reality«, forkortet VR), til at følge med.

Sony har til dato solgt flere end 40 millioner Playstation 4. Konsollen blev lanceret i 2013, og Sony har tidligere meldt ud, at der i det forskudte regnskabsår frem til udgangen af marts 2017 skal sælges 20 millioner Playstation 4 mod 17,7 millioner sidste år.

Det har hidtil været kendt, at Sony ville være klar med en udgave af Playstation 4 med meget bedre grafikhåndtering. Modellen går under navnet Neo. Men ikke før nu kommer det frem, at også selve standardudgaven af Playstation 4 bliver opgraderet og antageligt bliver både tyndere og billigere end den nuværende, som koster omkring 350 dollars eller 2.300 kroner.

Playstation er Sonys guldgrube

Playstation konkurrerer med Microsofts Xbox One-spillekonsol, som i juni fik en lillebror, nemlig Xbox One S, og - i mindre omfang - med Nintendos Wii U. Xbox One kom nogen lunde samtidig med Playstation 4 og har indtil nu solgt i 20 millioner eksemplarer, hvor Wii U siden 2012 har solgt i 13 millioner eksemplarer.

Sony har de seneste år under topchef Kazuo Hirai forsøgt at rydde op i den enorme elektronikforretning og få styr på økonomien. Det er sket ved at skære en række afdelinger væk. Hele PC-divisionen med Vaio som det kendteste mærke blev således solgt fra, og Hirai har givet det underskudsgivende Sony Mobile en frist til at blive en god forretning. Topchefen har omvendt sagt, at Playstation-divisionen og de tjenester, som hører til den, er det område, der oplever størst vækst. I seneste kvartalsregnskab kom 75 procent af Sonys overskud fra netop spildivisionen.

Rygterne om nye Playstation 4-modeller underbygges ifølge Wall Street Journal af, at flere større netbutikker i Japan, heriblandt Sonys egen, melder Playstation 4 udsolgt. Det sker typisk for at gøre plads til nye modeller, så det ikke bliver nedsatte modeller, som folk køber.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen