Berlingske Business

To af fem TV kommer fra Sydkorea

pix-LG-TV
Fladskærmssalget går ned i Danmark men op på verdensplan, og Samsung og LG Electronics har nappet en endnu større del af markedet som verdens største. Arkivfoto: Kim Hong-Ji, Reuters/Scanpix Foto:

Samsung og LG Electronics befæster positionen som verdens største TV-producenter på et voksende fladskærmsmarked.

Sydkoreanske TV-producenter besætter solidt førerpositionen på verdensplan. Næsten to af hver fem fladskærmsfjernsyn kommer fra de to giganter Samsung og LG.

Samsung er fortsat verdens største TV-producent med en global markedsandel på 22,8 procent i 2014 målt på de såkaldte LCD-fjernsyn, som udgør langt størsteparten af alle moderne fjernsyn. Det viser nye tal fra analysefirmaet TrendForce. Samsung er gået frem fra 21 procent i 2013.

Nærmeste konkurrent er sydkoreanske LG Electronics, som nu sidder på 14,9 procent af verdensmarkedet. Det er 1,2 procent mere end året forinden.

Større fremgang efter større salg

De to er gået endnu mere frem, end markedstallene umiddelbart viser, for samtidig blev der i 2014 solgt 215,2 millioner LCD-fjernsyn mod 204 millioner i 2013.

LCD (som står for »liquid krystal display« eller en skærm med flydende krystaller) er den fladskærmstype, som langt de fleste har stående derhjemme eller ser i butikkerne. Først nu kommer de såkaldte OLED-skærme med endnu skarpere skærme à la dem, som vi kender fra de nyeste mobiltelefoner. Men hidtil har OLED-skærmene været betragteligt dyrere at fremstille, hvorfor man kun har brugt dem til mindre skærme.

Verdens tredjestørste TV-producent er japanske Sony, som nåede op på 6,8 procent af det samlede LCD-salg i 2014. Kinas TCL Group er nummer fire med en andel på 6,1 procent, mens kinesiske Hisense er femmer med 6 procent.

Samsung og Philips topper i Danmark

I Danmark sælges der også flest Samsung-fjernsyn. Det tidligere hollandske Philips, hvis fjernsyn i dag produceres af taiwanske TP Vision under Philips-navnet, er det næstmest populære mærke. LG og Sony konkurrerer om tredjepladsen.

Ifølge Branchen Forbrugerelektronik, som samler de store elektronikproducenter i Danmark, fortsætter salget af fladskærmsfjernsyn nedad. I de første 11 måneder af 2014 blev der solgt 496.646 TV-apparater i Danmark, en nedgang fra 506.000 i 2013. Fladskærmssalget har været på retur, siden det toppede i 2010. Til gengæld køber flere danskere TV-apparater med skærme med bedre kvalitet i den såkaldte ultra-HD-opløsning, som er fire gange højere end på en fuld-HD-skærm.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen