Berlingske Business

Tjener penge på hjemmearbejdsplads

Følgende prøver IT Erhverv at give et overblik med regneeksempler, som ganske vist skal ses ud fra individuelle skattemæssige

forhold.



Det viser sig, at en virksomhed i nogen tilfælde direkte kan tjene penge på at give medarbejderen en ordning

med hjemmearbejdsplads samt bredbåndsforbindelse.







Gammel ordning: (er ikke mere gældende)



Intet krav om

virksomhedens bidrag. Medarbejderen finansierede via reduktion i bruttoløn. Alle elementer i bruttolønnen berøres,

d.v.s også feriepenge, pension osv.



Kompliceret procedure ved andre grupper end funktionærer.







Ny ordning:



Krav

om at virksomheden skal bidrage med 25 procent af finansieringen. Medarbejderen betaler med nettokroner, men får et ligningsmæssigt

fradrag på 3.500 kr.



Virksomheden har indberetningspligt.



I den nye ordning er der tale om en ændring i ligningslovens

paragraf 16 stk. 12, der giver mulighede for nyt ligningsmæssigt fradrag på 3.500 kr. hos lønmodtager, hvis medarbejderen

deltager i en pc ordning, betinget af, at arbejdsgiveren bidrager med minimum 25 procent af etableringsudgiften.



Hjemme-pc ordningen

omfatter pc med tilbehør, herunder tilbehør i form af højhastigheds- eller bredbåndsadgang.



Arbejdsgiveren

har indrapporteringspligt af medarbejderens pc udgift.



Aftalen skal være oprettet i arbejdsgiverens navn og skattefrihed betinger,

at arbejdsgiveren afholder minimum 25 procent af udgifterne.



At få hjemme-pc stillet til rådighed af sin arbejdsgiver

kræver, at der er given en erhvervsmæssig begrundelse for at få stillet udstyret til sin rådighed, men der

er ingen krav om opkobling eller uddannelse.



Virksomheden kan tilbyde en bredbåndsopkobling til medarbejderne ifølge ligningslovens

paragraf 16. stk. 13. Selve oprettelsen betales af hjemme-pc ordningens finansiering. Men den månedlige betaling af brugen (flatrate)

betales af virksomheden.



Det medfører, at medarbejderens bruttoløn reduceres med et beløb, der svarer til

den månedlige flatrate betaling.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen