Berlingske Business

Til kamp mod TV, der dræber børn

pix-Barn med TV
Alt for mange fjernsyn er ikke fæstnet ordentligt, og det kan være livsfarligt for børn, hvis de falder ned. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Hver tredje uge bliver et barn slået ihjel af fjernsyn, der vælter. Nu skal TV-apparaterne sættes godt fast på den nationale TV-sikringsdag.

Hver tredje uge bliver et barn i USA dræbt, fordi et fladskærmsfjernsyn falder ned. Derfor gøres der nu en ekstra indsats for at få boltet de store apparater fast.

Den amerikanske forbrugerelektronikbranche, Consumer Electronics Association, har sammen med børneorganisationen Safe Kids Worldwide gjort 31. januar til national TV-sikringsdag. Her skal alle forældre rette fokus mod fladskærmen og sikre, at den bliver sat ordentligt fast.

En undersøgelse, som de to organisationer har fået lavet, viser, at et barn hvert 45. minut kommer ind på landets skadestuer på grund af skader forårsaget af fjernsyn, som vælter ned. Hver tredje uge bliver et barn faktisk dræbt ved sådanne ulykker.

pix-Ultra-HD

Kampagnen gælder både for fladskærme og de gammeldags katoderørsfjernsyn. De sidstnævnte bør anbringes på lave møbler og skal stå sikkert fast. Hvis de ikke længere er i brug, fordi en fladskærm har overtaget stuens væsentligste plads, bør de sendes til genbrug, lyder opfordringen.

Omkring 41 procent af de amerikanske hjem har mindst et katoderørsfjernsyn stående, og langt de fleste bliver ikke brugt.

Fladskærmsfjernsyn skal også sikres. Mange af dem står på en fod på et møbel og er dermed i risikozonen for at kunne vælte. Men også de fladskærme, som er monteret på væggene, bør gåes efter for at sikre, at de er ordentligt spændt fast.

Der sælges årligt omkring en halv million TV-apparater i Danmark.

krystalkugle

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen