Berlingske Business

Thrane venter stor markedsandel i løbet af få år

Kommunikationsvirksomheden Thrane & Thrane regner med at kunne erobre en markedsandel på 25 pct. af Ku-båndsmarkedet i løber af nogle år. Det mener Thranes administrerende direktør, Walther Thygesen.

"Markedet vokser med ca. 1500 systemer i år. Og startende fra nul skulle vi gerne kunne erobre en markedsandel på 25 pct. i løbet af nogle år," siger Walther Thygesen til RB-Børsen.

Thrane & Thrane har fået hul på Ku-båndsmarkedet gennem en aftale med KVH Industries om introduktion af en ny løsning til det kommercielle maritime satellitkommunikationsmarked eller VSAT-markedet som Ku-båndsmarkedet også kaldes.

"Vi ser det som et interessant marked, som vokser ca. 25 pct. om året. Derfor er det interessant," påpeger Thranes topchef.

Markedet bruger den overskydende kapacitet hos tv-satellitterne, og det åbner for langt højere hastigheder, idet tv-signalerne kræver stor båndbredde. Thrane & Thrane har længe arbejdet på en ny løsning inden for det hurtigt voksende Ku-båndsmarked.

Store skibe er det primære marked
Markedet udgøres primært af tankskibe, krydstogtskibe, færger og større yachts, men også i andre dele af det kommercielle skibsmarked er der stigende interesse for disse løsninger trods en terminalpris på 250.000-350.000 kr. per styk.

Ku-båndsmarkedet supplerer Inmarsat-markedet med de højere datahastigheder typisk til fast månedlig pris, mens den geografiske dækning til gengæld ikke er fuldt på højde med Inmarsats.

"Inmarsat har den fordel, at du har dækning overalt, mens VSAT-operatører ikke har samme netværk. Men der, hvor de er dækkende, kan de typisk levere en meget høj kapacitet. Vi ser mange skibe blive forsynet med begge dele," siger Walther Thygesen.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen