Berlingske Business

Telmores direktør går efter omlægning

pix-Thomas Wandahl
Thomas Wandahl har sagt sit job som administrerende direktør i Telmore op.

Sammensmeltning af lavprisselskabet med TDC betyder direktørskifte. Ny mand præsenteres i næste uge.

Lavprismobilselskabet Telmore står fra årsskiftet uden direktør, efter at TDC har besluttet at opsluge selskabet.

Administrerende direktør Thomas Wandahl har sin sidste arbejdsdag 31. december. Han har fået nyt job som topchef i det børsnoterede modehus Smartguy.

TDC meddelte for nylig, at Telmore ikke fremover skal fortsætte så selvstændigt som tidligere men smeltes sammen med resten af TDC-koncernen, der er Danmarks største telekoncern.

Afløser klar i næste uge

Ændringerne betyder, at Telmores salgsfunktioner og en række administrative funktioner flyttes sammen med TDCs privatkundeafdeling, »og jobbet som direktør bliver dermed et andet end det, Thomas Wandahl har bestridt de seneste to år«, som det hedder i en meddelelse fra TDC.

TDC har allerede en ny direktør klar men vil først fortælle hvem i den kommende uge.

Koncerndirektør i TDC med ansvar for privatkundedivisionen, Anders Jensen, siger, at Thomas Wandahl »har formået at flytte Telmore fra at være en entreprenørvirksomhed til at blive en solid virksomhed i en koncernsammenhæng«.

Telmore startede i oktober 2000 og blev det første lavprismobilselskab med en tank-selv-mulighed på nettet og nåede at skabe så megen ballade på det danske telemarked, at TDC købte i januar 2004 Telmore for 229 millioner kroner af stifteren, Frank Rasmussen for at få fred. Det skete som bekendt ikke. Frank Rasmussen åbnede siden konkurrenten Bibob, som Telenor betalte 93 millioner kroner for i maj 2009.

Onfone forsvinder

For et år siden fremlagde TDC en ny strategi og omorganiserede samtidig sine selskaber, som gør TDC størst på alle fronter i Danmark: fastnettelefoni, mobiltelefoni, kabel-TV og internetforbindelser. Her blev kabel-TV-selskabet YouSee lagt ind under selve TDC, og mobilrebellen Onfone, som TDC i maj 2011 havde købt af Morten Strunge, der fortsat er direktør for selskabet, for 300 millioner kroner, var forinden blevet lagt ind under YouSee, som dermed også kunne tilbyde mobiltelefoni. Moder TDC og YouSee skulle gå efter at sælge husstandsløsninger med ambitionen at sælge så mange TDC-produkter som muligt for - med Anders Jensens ord - »at reducere kundens vilje til at skifte og samtidig tjene mere på hver husstand«. Samtidig blev Fullrate, der begyndte som internetleverandør, være TDCs virkelige discountmærke.

Onfone skal lidt efter lidt sluges helt af YouSee.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen