Berlingske Business
07:34Kristian og Peter sagde deres velbetalte job op: Nu er de tæt at sælge dansk designperle

Telias svenske topchef er en kaffesøster med tålmodighed som en engel

31BUSJohan-Dennelind-092008.jpg
Skader slukkede ­ den unge Johan Dennelinds drøm om at blive professionel fodboldspiller – men ikke trangen til at vinde. I dag styrer han Telia. PR-foto

Telias svenske topchef, Johan Dennelind, var ganske fornøjet, da han i i sidste uge fremlagde regnskabs­resultater for Nordens største tele­selskab. Malurten i bægeret var det danske selskab, hvis resultater skuffede.

Ved den lejlighed begravede Johan Dennelind den seneste tids skriveri i Dagens ­Industri om, at Telia var på frierfødder hos TDC, men et køb ville være både for dyrt og risikabelt. I stedet undersøger Telia andre opkøbsmuligheder i Danmark, og hvis ikke det lykkes, er man klar til at forlade landet.

pix-TDC-skilte

48-årige Johan Dennelinds løbebane i teleindustrien begyndte i 1995, da han som ­management-trainee kom til Telia. Siden fortsatte han i Telenor, hvor han bl.a. har bestridt poster som CFO og CEO for Telenors selskaber i Sverige og siden i Malaysia.

Derefter drog han videre til Sydafrika, hvor han blev CEO for Vodacom International. I 2013 vendte han efter 18 år hos konkurrenterne tilbage til åstedet – Telia – hvor han overtog ­posten som øverste chef, da selskabets tidligere topchef var blevet fyret og store dele af bestyrelsen havde været tvunget til at gå, efter at det kom frem, at Telia havde været involveret i en række korruptionssager i lande som Aserbajdsjan, Hviderusland og Usbekistan.

pix-Johan Dennelind

Siden har Johan Dennelind og hans nye ledergruppe fået ryddet op i selskabet. Telia har også siden valgt at forlade de kontroversielle markeder.

Søges: Modstand og input

I interview med svenske presse har han betonet sin spartanske opvækst i Örebro sammen med moren, der var socialrådgiver.

Han var ikke en ørn i folkeskolen, men det ændrede sig, da han kom på gymnasiet og valgte at bruge ét af gymnasieårene i USA.

pix-Telia-butik

Som leder er Johan Dennelind ifølge medarbejdere og lederkolleger ligefrem, ærlig og tydelig i sin kommunikation. Han bliver kaldt »en demokratisk leder«, der har »en tålmodighed som en engel« tager sig tid til at forklare en sag, og som en leder, der lytter til høj som lav. Og, pointeres der, han bryder sig ikke om folk, der stryger ham med hårene. Han fortrækker modstand og input, før han træffer sine beslutninger.

Johan Dannelind er kendt som noget af en kaffesøster i Telia, og han inviterer gerne medarbejdere til »fika med Johan«, som det hedder på svensk om et kaffe og kage-træf.

pix-Ehrling

Den skik satte han i system, da han for fire år siden tiltrådte i Telia for at lære sin nye arbejdsplads bedre at kende. I dag sker det ikke kun i Stockholm, men også når han er på farten til ­Telias datterselskaber rundt om i verden.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen