Berlingske Business

Telias norske mobilkøb går i orden

pix-Tele2
Telia styrker nu sin position i Norge med opkøbet af Tele2.

Telia køber det norske Tele2 - men må først sælge fra, siger myndighederne, som ikke ville stå tilbage med blot to mobilnet i landet.

Telia har fået grønt lys af de norske konkurrencemyndigheder til at overtage konkurrenten Tele2 - men først når en del af forretningen i Norge er solgt fra til konkurrencen ICE, som til gengæld lader op til krig.

I sommeren 2014 lagde den svensk-finske mobilgigant, som hører til blandt verdens ti største, et bud på Tele2 i Norge på 4,7 milliarder norske kroner. Men konkurrencemyndighederne ville ikke godkende handelen af frygt for, at Telia fik for stor magt i forhold til det stadig statsejede Telenor, som har hjemme i Norge.

Nu er der indgået et kompromis, så Telia kan overtage Tele2. Dog skal Telia indgå en roamingaftale med de andre selskaber og sælge sig mobilnet og selskabet Network Norway med 90.000 erhvervskunder til ICE, som har bånd til Rusland. ICE skal også tilbydes at overtage tre Tele2-butikker, ligesom ICE skal kunne rykke ind på de samme maste- og antennepositioner, som Telia har.

Robert Andersen fra Telia Europa og ansvarlig fra Telenor Kjell Morten Johnsen

Stadig tre mobilnet

Dermed bevarer Norge tre landsdækkende mobilnet, som ellers stod til at blive reduceret til to.

Telia får på den baggrund Tele2 til en noget lavere pris end oprindelig planlagt, men Telia forventer stadig med overtagelsen at kunne spare mange penge på samdrift.

Telia har lige nu 22,9 procent af mobilkunderne i Norge, hvor Tele2 og Network Norway har 18,6 procent. Telenor sidder på 49,7 procent.

ICE-direktør Eivind Helgaker mener ifølge netnyhedstjenesten E24.no, at ICE nu bliver »en vældigt interessant aktør, som kan udfordre duopolet« i Norge, og han lover Telias norske selskab, som hedder NetCom, og Telenor »en solid konkurrence i årene fremover, både på erhvervs- og privatmarkedet«.

pix-Tele2

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen