Berlingske Business
17:42

Telia: Vi er straks tilbage

pix-Telia, Morten Bentzen
Morten Bentzen, topchef i Telia Danmark, lover ny fremgang igen allerede fra indeværende kvartal trods den fortsat hårde konkurrence på især mobilmarkedet. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt Foto:

Den første tilbagegang i kundetallet i mere end tre år skyldes tab af to virksomheder, men Telia-direktør lover, at det derefter igen går fremad i takt med, at mobilkunderne vælger dyrere abonnementer.

Telia har fået en skidt start på året - men herefter går det igen fremad.

Det lover administrerende direktør Morten Bentzen, efter at onsdagens regnskab for 1. kvartal viste den første tilbagegang i kundetallet i mere end tre år, samtidig med at både omsætning og driftsresultatet faldt.

»1. kvartal er efter omstændighederne OK men er også et kvartal, hvor vi gerne ville have ydet bedre - men det kommer. Faldet ligger på erhvervssiden, hvor vi har sagt farvel til en stor, kommunal kunde, fordi vi ikke er med på statens og kommunernes indkøbsaftale, og en anden stor erhvervskunde, som er blevet opkøbt af et elselskab. I næste kvartal er vi tilbage på sporet,« lover Morten Bentzen over for Berlingske.

Fra volumen til værdi

Han mener, at regnskabet samtidig afspejler Telias omstilling »fra volumen til værdi«. I stedet for at jage nye kunder med billige tilbud satser Telia, som er Danmarks tredjestørste teleselskab efter TDC og Telenor, på at sælge dyrere abonnementer, som også rummer f.eks. musiktjenesten Spotify, lydbogstjenesten Storytel og muligheden for at slippe for den dyre udlandstelefoniregning.

»Faktisk ser vi en villighed hos kunderne til at betale for varer, hvis de får værdifuldt indhold med. De kunder, vi tager ind, lægger faktisk 10-15 kroner mere om måneden end sidste år. Udfordringen er så, at det tager et stykke tid, før effekten slår igennem. Men vi ser faktisk stigningen i den dyre ende af abonnementerne, som flere kunder vælger at tage. Det handler om at kunne give dem de rigtige tjenester - og valgfriheden,« siger Morten Bentzen.

Modsat hvad mange ville tro, udnytter Telias kunder faktisk, at de kan skifte mellem tillægstjenesterne i deres abonnement, så de i ferieperioder vælger at tage roamingpakken i stedet for som normalt musik- eller lydbogspakken.

»Ja, folk skifter faktisk, men de vil selv vælge, hvad de bruger hvornår. Det lægger selvfølgelig et pres på os for at gøre det nemt for kunderne at skifte - og at have de rigtige tjenester til dem,« siger Morten Bentzen.

Tilbage igen om et øjeblik

På erhvervsmarkedet oplever Telia en stigende efterspørgsel efter teknologi, der kan koble al virksomhedens kommunikation sammen i et overskueligt og letbetjent system, i branchejargon kaldet »unified communication«, altså forenet kommunikation. På privatmarkedet skal Telia holde fast i valgfriheden, mener direktøren.

Det er dog blevet sværere at kapre nye kunder fra konkurrenterne.

»Det er et meget hårdt og konkurrencepræget marked på især mobilforretningen, men vi forventer absolut igen fra 2. kvartal at tage kunder igen, sådan som vi har gjort i lang tid. Til gengæld vil konkurrencen helt sikkert fortsætte,« siger Telia-direktøren, der har siddet i stolen, siden han i oktober 2015 overtog røret efter Søren Abildgaard, der blev udnævnt til koncernledelsen i Stockholm. Morten Bentzen har siden 2004 været hos Telia, siden 2011 som medlem af Telias danske direktion.

Nye konkurrenter har ikke fået fat

Hvordan har de nye aktører som Plenti og Hiper og TDCs nye strategi påvirket forretningen?

»Vi byder både Plenti og Hiper velkommen, og 1. kvartal har ikke været præget af deres indtrængen på markedet. På bredbåndsmarkedet stiger konkurrencen på hastigheder. På mobilmarkedet er de laveste priser løftet, fordi alle teleselskaber har lagt mere indhold i abonnementspakkerne, men det ændrer ikke på konkurrencen i den mellemste og øverste del af markedet. Vi skal blive ved i den retning, vi har valgt, væk fra volumen til værdi. Men det betyder, at der er nogle kunder, som vi ikke får,« siger Morten Bentzen, som følger de nye aktører »med interesse«.

Telia har nu 1.640.000 mobilkunder, 110.000 fastnetkunder, 134.000 bredbåndskunder og 29.000 TV-kunder.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen