Berlingske Business

Telia tvinges til at sænke priser

Telia tvinges til at sænke priser - 1
Der er lidt for store tal på Telias regninger til konkurrenterne, mener den svenske Post- och telestyrelsen. Foto: Colourbox

Nordens største teleselskab tager for mange penge, når kunder hos andre selskaber ringer til Telia-kunder.

Nordens største teleselskab, Telia, bliver nu tvunget til at sænke priserne på hjemmebane.

Det svenske svar på IT- og Telestyrelsen, Post- och telestyrelsen (PTS), kræver, at Telia senest 19. februar sænker de samtrafikpriser, som de forskellige teleselskaber afregner med hinanden, når en kunde hos et selskab ringer til en kunde hos et andet selskab.

PTS udarbejdede i 2004 en prismodel, som kræver, at Telia skal følge markedspriserne, altså de faktisk omkostninger samt »et rimeligt afkast«. Telia er underlagt særlige regler, fordi selskabet kontrollerer det net, der har flest kunder, og dermed har en betydende indflydelse på markedet for samtrafik på fastnettet.

Telia selv afviser kravene.

»Vi betragter ikke det, som PTS fremfører, som korrekt. Der er visse principspørgsmål, som ikke er afgjort af en domstol, som påvirker prissætningen,« siger pressechef Irene Krohn fra Telia til nyhedsbureauet SIX.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen