Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Telia-topchef: Aggressiv mobilpriskrig fortsætter i 2015

pix-Søren Abildgaard
Telias topchef i Danmark, Søren Abildgaard, har på et år fået 72.000 nye mobilkunder og 16.000 nye bredbåndskunder i sin forretning - og der vil fortsat være hård kamp på især mobilområdet. Arkivfoto: Jeppe Bjørn Vejlø, Scanpix Foto:

Mobilabonnementerne er snart så langt nede, at teleselskaberne ikke tjener penge på dem. Derfor skal der ekstra tilbud oveni for at tiltrække kunder, siger Telias topchef.

»For et år siden troede vi, at 100 kroner om måneden var prislejet, som vi skulle lande på. Men priserne fortsætter med at ryge nedad. Nu kan man få abonnementer til både 79 og 89 kroner om måneden, og det kan man stort set ikke tjene penge på.«

Alligevel ser Telias administrerende direktør i Danmark, Søren Abildgaard, ingen tegn på, at den intensive priskrig - som i udlandet omtales med gysen som »den danske syge« - vil tage af.

Forventer ikke, at det stopper

»Det ser bare ud til at gå videre, og jeg har ingen forventning om, at det stopper. Der er aggressive priser til langt under 100 kroner, og især Oister (»3«s lavprisselskab, red.) er ekstremt aggressiv med 10 timers tale og 10 gigabyte data for 89 kroner. Blandt Telia-kunder er et dataforbrug på 5 gigabyte oppe i den høje ende. På en mobiltelefon bruges der i gennemsnit 1,6 gigabyte om måneden, på en tavle-PC 6,3 gigabyte om måneden, og selv om det næsten er en fordobling fra sidste år på samme tid, er der langt op til 10 gigabyte,« siger Søren Abildgaard til Berlingske.

Følger I så med ned på priserne?

»Nej, vi vil ikke være prisleder. Vi tager hellere ekstra tiltag, som folk gerne vil have, med f.eks. Spotify, HBO og Storytel, som man kan vælge ind i de dyrere abonnementer. Og der vil komme flere tjenester til. Vi vil give flere tilbud men ikke helt så billige. Det er også derfor, at Telia og Telenor går med fusionstanker, så vi kan sikre forretningen i Danmark og investere i de kommende 5G-mobilnet og fortsat udbygning. Priskrigen er meget, meget aggressiv, og den vil fortsætte,« mener han.

Dyre tilskud til toptelefoner

Telia fik i januar-marts i alt 25.000 nye mobilkunder og 4.000 flere bredbåndskunder. Desuden lykkedes det at få yderligere omkring 25.000 kunder hos Telias lavprisselskab Call Me gjort til faste abonnenter.

»Samlet set er det et pænt 1. kvartal, som lever op til forventningerne - også at det gennemsnitlige månedsforbrug pr. kunde faldt med 6,6 procent på grund af konkurrencen,« siger Telia-direktøren.

I forhold til for et år siden er salget steget. Til gengæld er indtjeningen blevet mindre, bl.a. fordi teleselskaberne giver tilskud, når folk køber de dyre mobiltelefoner som Apples iPhone og Samsungs Galaxy S-serie. Den høje dollarkurs gør dem dyrere for selskaberne at købe hjem, og det kan mærkes, især når Telia bevidst har valgt at lægge hårdt ud i 2015 for at få bragt kundetallet op og dermed lagt en god bund for året.

Sammenlægning betaler sig

»Vi skal sørge for, at der er vækst i kundebasen, når gennemsnitsforbruget pr. kunde falder - og alle selskaber vil opleve, at gennemsnitsforbruget falder,« siger Søren Abildgaard, der har stået i spidsen for Telia i Danmark siden januar 2011, hvor han kom fra Telias lavprismobilselskab, Call Me. Han kom til telebranchen i 1999 og er dermed nestor blandt de nuværende teledirektører i de fire store teleselskaber i Danmark.

Til gengæld fik Telia igen i 1. kvartal bragt kundeskift til andre selskaber ned under 40 procent, nemlig 39 procent, hvilket er psykologisk vigtigt.

For et år siden lagde Telia sin mobil- og bredbåndsforretning sammen i Danmark for bedre at kunne betjene kunderne og sælge flere ting til dem. Det har haft betydning. På et år er der kommet 16.000 nye bredbåndskunder til, heraf alene 4.000 i januar-marts.

»Det viser sig faktisk ikke at være ret svært at sælge bredbånd til danskerne, især ikke til de kunder, som vi i forvejen har et kundeforhold til, og der er ikke den store priskrig på ADSL-forbindelser,« siger Søren Abildgaard.

TV i løs vægt sælger godt

Oveni har Telia de seneste måneder gjort en ekstra indsats for at sælge Telia TV-abonnementer, som kan bruges fra en hvilken som helst internetforbindelse, også fra konkurrenterne.

»Nu har vi over 20.000 TV-kunder. Det er nok Netflix-tankegangen, som begynder at slå igennem hos danskerne, og det er vi glade for,« siger Telia-direktøren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen