Berlingske Business
15:34Pandora: Amerikansk kapitalfond øger shortposition to dage i træk

Telia mister igen mobilkunder men tjener penge

pix-Morten Bentzen
Morten Bentzen, som siden oktober 2015 har været topchef i Telia i Danmark, skal sikre den svensk-finske telegigants position i Danmark. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt, Scanpix Foto:

Endnu 28.000 mobilkunder forlader Danmarks tredjestørste teleselskab.

Danmarks tredjestørste telekoncern, Telia, mister fortsat kunder men tjener lidt flere penge.

28.000 mobilkunder, 3.000 fastnetkunder og 2.000 internetabonnenter sagde i januar-marts farvel til Telia, som også ejer lavprismobilselskabet CallMe. I oktober-december mistede Telia 27.000 mobilkunder som følge af en oprydning blandt taletidskortkunder og andre med et minimalt forbrug, og af de 28.000, som har sagt farvel, er halvdelen taletidskortkunder - en tjeneste, som Telia nu har lukket for. Til gengæld er omsætningen vokset fra sidste års 1.397 millioner svenske kroner (koncernen aflægger regnskab i svensk valuta) til nu 1.479 millioner. Driftsresultatet (EBITDA) er vokset fra 112 til 138 millioner svenske kroner.

Omregnet til danske kroner er Telias bundlinie nogen lunde flad, fordi den svenske kronekurs har ændret sig. Driftsresultatet er på et år vokset med 0,4 procent. Indtjeningsgraden er blevet noget bedre, nemlig 9,3 procent mod 8 procent for et år siden. Det er dog stadig i den meget lave ende for telebranchen og lå i oktober-december på 12,5 procent.

pix-Johan Dennelind

Ikke fokus på dem, der jager en lav pris

Telia har nu 1.578.000 mobilkunder i Danmark. De bruger i gennemsnit 127 kroner om måneden, hvilket er to kroner mere pr. næse end i julekvartalet. Det er vigtigt for indtjeningen. Men i 3. kvartal 2016 lå gennemsnitsforbruget pr. kunde helt oppe på 129 danske kroner, fordi folk har brugt deres telefon på sommerferien.

98.000 har nu fastnetabonnement hos Telia, mens 126.000 har et internetabonnement og 28.000 et TV-abonnement. Antallet af TV-kunder er uændret, til gengæld er deres månedsforbrug skudt i vejret fra gennemsnitligt 357 danske kroner i julekvartalet til 370 kroner i januar-marts som følge af prisstigninger.

»Det danske marked fortsætter med at være meget konkurrencepræget, især blandt MVNOerne (de teleselskaber, som ikke har egne mobilnet men lejer sig ind på et af de tre landsdækkende mobilnet, red.). Teleoperatørerne har oplevet mere stabile forhold på priserne siden prisstigningerne sidste sommer. Vi fortsætter strategien med at fokusere på kunder, der ønsker værdi i deres abonnementer og ikke kun pris,« sagde Telias koncernfinansdirektør, Christian Luiga, ved præsentationen af koncernregnskabet i Stockholm onsdag formiddag.

Han tilføjede, at »den danske ledelse gør det godt ud fra de betingelser, som der er på det danske marked«.

For dyrt og risikabelt at købe TDC

Telia og Telenor har siden 2014 drevet fælles mobilnet i Danmark under navnet TT-Netværket for at kunne dele regningen. Et efterfølgende ønske om direkte at slå sig sammen i Danmark blev forpurret af EU-Kommissionen, der vendte tommelfingeren nedad. Siden september 2015 har Telia og Telenor derfor konkurreret videre mod hinanden.

Telias topchef, Johan Dennelind, sagde for tre måneder siden, at den svensk-finske telegigant ikke vil købe TDC, sådan som det længe har rygtedes. Det er for dyrt og risikabelt, og derfor undersøger Telia »andre muligheder« i Danmark, om end han udelukker »større opkøb«. Telia-koncernen bekræftede 29. marts at have fået et lån på 15 milliarder svenske kroner for at forbedre sin økonomi og dermed stå stærkere i forhold til mulige opkøb.

Telias koncerndirektør for Danmark, Estland og Letland, Henriette Wendt, slog i marts fast over for Berlingske, at truslen om at forlade Danmark, hvis Telia ikke kan få en ordentlig forretning ud af at være her, »er ikke noget, vi skal tænke over de næste ti år«. Siden tilkomsten i 1995 har Telia i Danmark været en skidt forretning men en afgørende brik i Telias nordiske puslespil.

TDC anmelder tv-nedbrud hos YouSee til politiet Forsvarets Efter

»3« vandt 11.000 kunder

»3«, der er fjerdestørst i Danmark, hentede i januar-marts 11.000 nye mobilkunder og har nu 1.212.000 millioner. Omsætningen gik tilbage fra fra 1.043 millioner kroner for et år siden til nu 724 millioner. Driftsresultatet (EBITDA) voksede til gengæld fra 151 til 172 millioner kroner, så indtjeningsgraden er oppe på 24 procent.

Telenor, der både er Nordens og Danmarks næststørste teleselskab, kommer med regnskab 4. maj. TDC, som er Danmarks største telekoncern men nummer tre i Norden, fremlægger sit regnskab 5. maj.

Telias største aktionær er den svenske stat, der ejer 37,3 procent af koncernen.

pix-Turist

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen