Berlingske Business

Telia møblerer om i toppen

pix-Johan Dennelind
Telias topchef, Johan Dennelind, ændrer på sin topledelse. Arkivfoto: Maja Suslin, TT/AFP/Scanpix Foto:

Norge og Finland rykker ind i ledelsen af telegiganten, mens Danmark bliver lagt sammen med Estland og Litauen under ny chef.

Nordens største teleselskab, svensk-finske Telia, rokerer om i toppen fra 1. januar.

Den største ændring bliver ifølge en pressemeddelelse fra koncernen, at de administrerende direktører for Telia Norge og Sonera i Finland træder ind i koncernledelsen. Derimod vil Danmark sammen med Estland og Litauen sortere under Henriette Wendt, der lige nu er leder af koncernudviklingen og allerede sidder i koncernledelsen men nu får nyt ansvarsområde.

Den 47-årige civiløkonomuddannede Henriette Wendt kom til Telia i august 2014 fra en post som strategidirektør i Schweiz' svar på TDC, Swisscom, og havde tidligere arbejdet for den amerikanske mobilproducent Motorola. Hun har i sin tid i Telia været med til at købe telegiganten ind i blandt andet den svenske musikstreamingtjeneste Spotify.

Global C

Telia udpeger samtidig den hidtidige europadirektør, Robert Andersson, til at stå i spidsen for en ny division, som samler Telias medejerskab af tyrkiske Turkcell og russiske Megafon.

Samtidig bliver mange af koncernfunktionerne delt op på en anden måde end hidtil. Den juridiske afdeling vil f.eks. overtage ansvaret for fusioner og opkøb, mens personaleafdelingen fremover også får ansvaret for bæredygtighed i Telias forretning.

Johan Dennelind, som blev koncernchef og øverste Telia-boss i september 2013, efter at hans forgænger, Lars Nyberg, og store dele af Telias ledelse og bestyrelse blev fyret oven på afsløringerne af en korruptionsskandale i Usbekistan, fortsætter på sin toppost.

Telia er i Danmark nummer tre efter TDC og norske Telenor.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen