Berlingske Business

Telia køber sig ind i Spotify

pix-Daniel Ek
Spotifys topchef, Daniel Ek, talte tidligere på ugen om strategiske partnerskaber. Nu køber Telia sig ind i musikstreamingtjenesten. Arkivfoto: Don Emmert, AFP/Scanpix Foto:

Telia overtager 1,4 procent af aktierne i musiktjenesten for 115 millioner dollars.

Den svensk-finske telegigant Telia har købt sig ind i verdens største musikstreamingtjeneste, svenske Spotify.

Telia, som hører til blandt verdens ti største mobilselskaber, køber 1,4 procent af aktierne i Spotify for 115 millioner dollars.

»Vi har en lang og god relation til Telia, og jeg er glad for, at vi har muligheden for at bringe det til næste niveau med dette strategiske partnerskab,« siger Spotifys topchef og medstifter, Daniel Ek, i en kommentar.

Tæt samarbejde - også i bestyrelsen

Spotify og Telia har samarbejdet i fem år, og i Danmark er Spotify en del af de dyrere Telia-mobilabonnementer.

Prisen for Telias opkøb betyder, at Spotify i dag har en markedsværdi på 8,2 milliarder dollars eller 54,2 milliarder kroner. Til sammenligning er Telia-koncernen 212 milliarder svenske kroner eller 168,8 milliarder danske kroner værd.

Spotify er grundlagt i 2006 af ham og Martin Lorentzon, som i dag er bestyrelsesformand og siden 2013 har siddet i Telias bestyrelse men har ikke deltaget i drøftelserne om investeringen.

Hvem der har solgt aktier til Telia, er ikke oplyst.

Spotify har 60 millioner lyttere, som mod at få reklamer undervejs kan høre musik gratis, samt 15 millioner betalende lyttere.

Millionunderskud

Spotify har i dag 1.500 ansatte, heraf de 750 i Sverige. Spotify konkurrerer med andre musiktjenester som Wimp/Tidal, Amazon Prime Music, TDC Play m.fl. I mandags lancerede Apple så Apple Music, som går direkte efter at slå Spotify af pinden, men er en betalingstjeneste til 10 dollars om måneden.

Spotify findes i dag i 58 lande men kører stadig med et kæmpe og voksende millionunderskud. 2014 endte med et minus på 165 millioner euro mod et underskud på 91 millioner euro i 2013, viser det seneste regnskab. Spotify har omvendt øget sin omsætning med 45 procent til en milliard euro.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen