Berlingske Business
15:35

Telia giver fri surf på sociale medier

pix-Telia-butik
Telia trækker nye våben for at få flere kunder - nu bliver dataforbruget på sociale medier frit i Sverige. Arkivfoto: Nils Meilvang Foto:

Ny offensiv i Sverige betyder, at brug af sociale medier ikke går fra ens mobildatapakke.

Al brug af de sociale medier som Facebook og Instagram vil ikke længere blive talt med i ens mobildataforbrug, når man er Telia-kunde i Sverige.

Efter at »3« i 2015 gav frit dataforbrug på musiktjenester som Spotify, Tidal og Deezer, rykker Telia i Sverige nu som de første i verden ud med gratis databrug på de sociale medier Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp, Twitter og Kik, skriver det svenske nyhedsbureau TT.

Det sker som led i at kapre nye kunder. På to år er anvendelsen af sociale medier steget med 30 procent, og to af tre svenskere anvender dagligt sociale medier fra deres mobiltelefon, viser en nylig undersøgelse, som analyseinstituttet Ipsos har foretaget for Telia, der er Nordens største teleselskab.

pix-3-butik i Storbritannien

Ingen hadefulde indlæg

»De sociale netværk er en vigtig del af kommunikationsmønstret i dag, de er limen i familiernes hverdagspuslespil. Det betyder ikke, at vi ændrer på vores grundlæggende forretningsmodel med mobildata. Vi vil fortsat have forskellige størrelser på vores datapakker,« siger Jonas Hasselberg, direktør for Telias privatkundeforretning, til TT.

For at kunne bruge sociale medier uden at blive trukket i sin datapakke må man dog love ikke at skrive hadefulde indlæg. Telia samarbejder med antimobningsorganisationen Friends. Telia kontrollerer dog ikke sine kunders opdateringer og indlæg.

Den fri databrug på sociale medier gælder to bestemte Telia-abonnementer og for både nye og eksisterende kunder.

pix-Bredbånd

Plenti først med data uden forbrugsloft

Den nye, danske mobilselskab Plenti, som tidligere Fullrate-stifter Peter Mægbæk og Onfone- og Mofibo-stifter Morten Strunge står bag, har som det første i Danmark indført helt frit databrug, altså uden begrænsninger.

Rigtigt mange danskere har datapakker i deres mobilabonnement, som de aldrig når at bruge, inden måneden slutter. Derfor er det set som en gratis omgang for teleselskaberne at lægge flere gigabyte data i abonnementerne for at få dem til at være mere attraktive.

pix-Plenti

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen