Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Telia går ind i bredbåndskampen

pix-Morten Bentzen
Telias topchef i Danmark, Morten Bentzen, glæder sig over at kunne holde fast i sine mobilkunder, som oven i købet bruger lidt flere penge end tidligere. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt, Scanpix Foto:

Aftale med TDC skal skaffe Danmarks tredjestørste teleselskab flere bredbåndskunder og - senere - også TV-kunder.

Det er lykkedes for Telia at holde fast i sine mobilkunder og sælge mere til dem, og nu skal en ny aftale med konkurrenten TDC forsøge også at få lagt en fast internetforbindelse - og senere et TV-abonnement fra Telia - i indkøbskurven.

Danmarks tredjestørste teleselskab aflagde torsdag morgen regnskab for juli-september. Indtjeningen er faldet en anelse siden sidste år, blandt andet på grund af EUs afskaffelse af roaminggebyret, men Telia har holdt fast på sine næsten 1,5 millioner mobilkunder, der hver især lægger flere penge hver måned i den svensk-finske koncern, som er Nordens største teleselskab.

»Det er et stabilt kvartal, og det er positivt. Udviklingen i basisforretningen er flad, men vi oplever en lille stigning i det månedlige forbrug, især på forbrugermarkedet, og det er positivt i Danmark,« siger Morten Bentzen, administrerende direktør for Telia i Danmark siden oktober 2015, til Berlingske.

Kaster sig ind i bredbåndskampen

Kampen om kunderne fortsætter med uformindsket styrke men er blevet mindre synlig end tidligere, hvor blandt andet gratisaviserne var spækket med teleannoncer.

»Der er stadig kamp om hver eneste meter, men en del af markedsføringen er gledet over på de digitale medier. Det positive er, at fordi forbrugerne har fået mere i deres pakker, kan vi også tillade os at tage lidt mere for dem. Kunderne ønsker simple, digitale produkter og tjenester, og vi har gavn af at levere simple, digitale produkter og tjenester. Vi kan derved sænke vores omkostninger en smule, forenkle vores IT og optimere vores organisationsstrukturer,« siger Morten Bentzen.

Telia har i september indgået en aftale med TDC om at kunne leje sig ind på TDCs kabel-TV-net og fibernet i det nord- og østsjællandske ud over den nuværende aftale om at bruge det landsdækkende fastnet, som TDC også ejer. Dermed er der udsigt til en skærpelse af bredbåndskampen, som det lille selskab Hiper indledte for to år siden.

»Det er et ønske om at kunne levere bedre bredbånd med højere hastigheder til vores eksisterende kunder,« siger Telias topchef.

Telia har i 3. kvartal mistet 2.000 bredbåndskunder og 1.000 TV-kunder, men over en årrække har Telias TV- og bredbåndsforretning ligget ret stabilt, uden at der er kommet flere kunder til. Telia TV har hidtil været solgt enten med en TV-boks eller som en tillægsfunktion over mobilnettet. Fremover vil Telia nedprioritere TV-boksen og gå efter en såkaldt »over-the-top«-løsning (OTT), altså en tillægstjeneste à la Netflix på både kablede og mobile forbindelser.

»TV driver ligesom bredbånd kundernes loyalitet og er derfor selvfølgelig en brik i at holde på kunderne, men vores fokus er at give den bedste digitale kundeoplevelse. Her er vi startet på mobilområdet og inddrager nu bredbåndskunderne,« siger Morten Bentzen.

pix-Plenti-TDC

Ny priskamp på erhvervsmarkedet

På det vigtige erhvervsmarked er priskrigen de seneste år også rykket ind. I sidste uge tog TDC en af de største, statslige teleaftaler fra Telenor, som efterfølgende klagede over, at TDC havde dumpet priserne for at få milliardaftalen med Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) - samme kritik, som TDC sidste gang rettede mod Telenor.

»Erhvervsmarkedet udgør en væsentlig del af vores omsætning og især indtjening. Vi har været gode til at holde på de eksisterende kunder og især til at sælge »unified communication« (en omlægning fra f.eks. omstillingsborde til digital telefoni, som kan kobles sammen med virksomhedernes andre IT-systemer, red.) til de eksisterende kunder og på den måde tilføre dem værdi. Vi følger interesseret udviklingen på markedet, nu hvor en stor del af den statslige SKI-aftale har skiftet hænder. Vi har valgt at fokusere på det private erhvervsmarked, fordi det er svært at finde lønsomhed på det offentlige marked,« siger Telia-topchefen.

pix-Underholdning

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen