Berlingske Business
11:27Pandora-bossen taler aktien op 

Telia fortsætter med at stjæle kunder

pix-Telia-butik på Strøget
Så længe Telia og Telenor ikke har fået EU-Kommissionens blå stempel til at kunne slå sig sammen i Danmark, fortsætter de to selskaber med at konkurrere skarpt mod hinanden - og konkurrenterne i TDC og »3« - for at stå sig bedst muligt til det fremtidige bryllup. Arkivfoto: Nils Meilvang, Scanpix Foto:

18.000 flere mobilkunder er på tre måneder kommet til Danmarks tredjestørste teleselskab, men det koster på indtjeningen. Igen ser TDC ud til at blive den store taber.

Telia fortsætter med at stjæle kunder fra sine konkurrenter og har på de tre måneder fra april til juni fået endnu 18.000 mobilkunder ind. Det har til gengæld kostet penge, for overskuddet falder.

Telia har nu 1.624.000 mobilkunder i Danmark - 79.000 flere end for et år siden og 18.000 flere end ved udgangen af marts. Omsætningen i den danske forretning vokser også, de seneste måneder fra 1,42 milliarder svenske kroner (koncernen opgiver ikke danske beløb) til nu 1,48 milliarder kroner. Til gengæld falder driftsresultatet fra 140 millioner svenske kroner i 1. kvartal til 133 millioner i 2. kvartal, hvilket er 51 millioner mindre end for et år siden.

Tilskud til telefoner koster

Indtjeningsmargenen er faldet yderligere til nu blot 9,2 procent mod 9,8 procent tre måneder tidligere. Årsagen er blandt andet det store salg af mobiltelefoner, som teleselskaberne ikke tjener meget på, men som er med til at lokke flere kunder ind i folden.

Telia formår at fastholde mobilkundernes gennemsnitlige, månedlige forbrug, som uændret fra 1. kvartal ligger på 128 (danske) kroner om måneden. Det er dog stadig fem-seks kroner mindre om måneden end sidste år. Også bredbåndskundernes månedlige forbrug ligger uændret, nemlig 153 (danske) kroner om måneden. Og TV-kundernes forbrug er for første gang i fire år nu over 400 kroner, nemlig på 407 kroner.

På mobilsiden har Telia reelt fået 19.000 nye af de vigtige abonnementskunder, mens 1.000 taletidskortkunder har forladt selskabet, så tilvæksten i alt er på de 18.000. For alle teleselskaberne er taletidskortkunder svære at holde på, og indtægterne pr. kunde er typisk lave, hvorimod abonnementskunder bliver i mindst de seks måneder, som bindingsperioden tilsiger.

TDC står igen til at tabe

Svensk-finskejede Telia, som også ejer lavprismobilselskabet CallMe, er tredjestørste teleselskab i Danmark efter TDC og Telenor men hører - som norskejede Telenor - til blandt verdens ti største mobilselskaber.

Telia har også vundet 3.000 fastnetkunder og har nu 120.000 samt 3.000 flere bredbåndskunder, som der nu er 121.000 af. Endelig har 3.000 flere valgt TV gennem Telia, som nu leverer til 23.000 danskere.

TDC ser dermed igen ud til at blive den store taber i den langstrakte mobilkrig, for »3«s regnskab, som kom torsdag i denne uge, viste, at »3« har hentet 21.000 ekstra mobilkunder. Eftersom stort set ingen danskere står uden mobiltelefon, kan nye kunder kun hentes hos konkurrenterne, og det kræver bedre tilbud, som koster selskaberne penge. Bagefter gælder det om at holde fast på folk, så de ikke smutter, når bindingsperioden på seks måneder udløber.

Fusion på vej

I erkendelse af, at det - trods solide pengekasser i ryggen - er vanskeligt at tjene penge på det hårdt konkurrerende danske marked, som ude i verden på grund af priskrigen omtales som »den danske syge«, har Telia og den norske konkurrent Telenor besluttet at slå deres forretninger i Danmark sammen i et helt nyt selskab.

Fusionen afventer en godkendelse fra EUs danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, som 2. september vil melde ud, på hvilke betingelser den i givet fald kan finde sted. Telia og Telenor har allerede - med konkurrencemyndighedernes tilladelse - gennem nogle år haft fælles mobilnet i Danmark.

For godt to uger siden blev den fremtidige ledelse i »Telianor« (det officielle navn er endnu ukendt) i Danmark præsenteret. Koncerndirektør for industriel udvikling og forskning i Telenor, nordmanden Hilde Tonne, bliver kommende, administrerende direktør, mens Telia Danmarks nuværende administrerende direktør, Søren Abildgaard, tiltræder som viceadministrerende direktør, og Telia Danmarks finansdirektør, Dennis Kilian, som finansdirektør for det samlede selskab.

Også »3« fortsætter fremgang

»3«, som er den mindste af de fire store, fremlagde torsdag i denne uge et regnskab, som viser, at endnu 21.000 mobilkunder har skiftet til »3« og datterselskaberne Oister og Zenji - sandsynligvis mestendels hugget fra TDC. På et år har »3« således fået 79.000 flere mobilkunder. Fremgangen koster dog på indtjeningen. Overskuddet er faldet fra 154 millioner kroner sidste år til nu 147 millioner kroner. Også overskudsgraden er dalet, fra 26 til 22 procent.

Telias konkurrent og fremtidige samarbejdspartner, norske Telenor, kommer med regnskab 22. juli, dog af stærkt begrænset værdi informationsmæssigt, eftersom Telenor udelukkende offentliggør sit mobilkundetal og overhovedet ingen andre tal, siden fusionsplanerne blev lagt. TDC, som er Danmarks største på mobiltelefoni, fastnettelefoni, internetforbindelser og TV, kommer først med sine resultater for april-juni den 7. august.

Telia har været i Danmark siden 1995.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen