Berlingske Business

Telia-formand vil gerne købe TDC ud af Norge

pix-Marie Ehrling
Telias bestyrelsesformand, Marie Ehrling, er interesseret i at købe TDCs norske kabel-TV-selskab og understreger, at Telia har en god økonomi. Her ses hun sammen med Telias topchef Johan Dennelind. Arkivfoto: Henrik Montgomery, Scanpix/AFP

Den svensk-finske telegigant mangler at kunne sælge faste internetforbindelser i Norge og er derfor interesseret i at købe TDCs kabel-TV-selskab.

Selv om Nordens største teleselskab, Telia, har meldt klart ud, at det ikke kommer med et modbud på danske TDC, betyder det ikke, at Telia har mistet interessen for, hvad TDC ejer.

Således bekræfter Telias bestyrelsesformand, Marie Ehrling, at Telia bestemt godt kunne finde på at købe Norges næststørste kabel-TV-selskab, Get, af TDC, når de tre danske pensionskasser PFA, PKA og ATP sammen med australske Macquarie overtager TDC og agter at satse på TDCs mobile og faste net i Danmark.

Ehrling: Gode forbindelser er kernen

»Selvfølgelig vil vi se på det,« siger Marie Ehrling i et interview med nyhedsbureauet Reuters under verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, i Barcelona i det nordøstlige Spanien i denne uge. »Det er kernen, det at have gode forbindelser, og i disse dage er det meget vigtigt, at man kan tilbyde samlede pakkeprodukter,« siger hun.

Som Berlingske tidligere har beskrevet, mangler Telia at kunne tilbyde internetforbindelser til kunderne i Norge. Her har Telia sit eget mobilselskab men mangler et kabelnet, som kan levere såvel TV som bredbånd.

Marie Ehrling, som har været bestyrelsesformand siden 2013 og selv var topchef i Telia fra 2003 til 2006, understreger, at Telia står i en stærk, finansiel stilling og har »en interessant dagsorden« i Norden, som fortsat er kernemarkedet for den svensk-finske gigant, som i Danmark er nummer tre efter TDC og norske Telenor.

TDC købte Get med nu 428.000 kunder i 2014 for 12,5 milliarder kroner. TDCs topchef, Pernille Erenbjerg, har siden omtalt det som »de bedste 13 milliarder, som jeg nogen sinde har brugt«.

pix-TDC

Danmark venter

I Danmark afventer Telia at se, hvad køberkonsortiet, der for nogle uger siden bød 40,8 milliarder kroner for at overtage TDC, reelt vil stille op, når de har fremsat det endelige tilbud til aktionærerne og har fået deres godkendelse.

Telias koncernchef, Johan Dennelind, sagde for to uger siden, at Telia undersøger alternativer i Danmark, »men vi ønsker ikke at komme ind på de forskellige alternativer«. Til gengæld sagde han til det norske netmedie E24.no, at »Get er et af flere spændende selskaber på det norske marked«, og at »jeg forventer, at vi gør noget aktivt i år eller måske til næste år« i Norge.

Den svenske stat ejer 37,3 procent af Telia og er dermed største aktionær.

14KABEL3-4-143549.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen