Berlingske Business

Telia får bøde for ulovligt telefonsalg

Telia får bøde for ulovligt telefonsalg
Mobilteleselskabet Telia får bøde på 50.000 kroner for ulovligt telefonsalg Foto:

Teleselskabet har erkendt at have ulovligt ringet til ikke-erhvervsdrivende foreninger med tilbud på mobilabonnementer. Det er et brud på både markedsførings- og forbrugeraftaleloven.

50.000 kroner skal Telia betale i bøde, efter de har erkendt, at de har ringet til ikke-erhvervsdrivende foreninger med tilbud på mobilabonnementer.

Forbrugerombudsmanden anmeldte allerede i september 2013 Telia til politiet for at ringe uanmodet til foreninger uden erhvervmæssig aktivitet. Efterfølgende meddelte Telia, at de stoppede fremgangsmåden og ville finde en løsning for at forhindre lignende tilfælde.

I følge Forbrugerombudsmanden har Telia uanmodet ringet til fire repræsentanter fra foreninger samt en ejer af en enkeltmandsvirksomhed, der havde frabedt sig opkald fra Telia.

Og det er et brud på både markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven.

For forbrugeraftaleloven skriver, at virksomheder ikke må ringe til ikke-erhvervsdrivende foreninger og ikke-professionelle sportsklubber med henblik på salg, medmindre de har givet samtykke til det. Reglen gælder også, selvom foreningen eller klubben er registreret i CVR-registret.

Samtidig skriver markedsføringsloven, at virksomheder ikke må ringe til ejere af enkeltmandsvirksomheder, der har takket nej til opkald.

pix-Göteborg

»Telia har erkendt, at det ulovligt har ringet til foreninger med tilbud på mobilabonnementer. Det er ikke første gang, det har været nødvendigt for os at indskærpe reglerne over for Telia, men jeg kan forstå, at Telia nu har taget skridt til at undgå gentagelse,« lyder det fra konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen, på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen