Berlingske Business

Telia: EU burde kikke på TDC

pix-Telia-Telenor
Den planlagte sammenlægning af Telia og Telenor vil betyde, at de to selskaber kan dele regningen. Det vil dog også med vished betyde, at nogle af telebutikkerne lukker, og at der skal ske fyringer i de to danske organisationer. Arkivfoto: Nils Meilvang, Scanpix, og Telenor

TDC sidder solidt på det danske bredbåndsmarked, selv efter den fusion mellem Telia og Telenor, som selskaberne håber at få godkendelse af til efteråret, siger Telias topchef.

Først til efteråret forventer Telia og Telenor at have fået endelig besked om, hvorvidt EU kan godkende fusionen mellem de to selskaber i Danmark - en fusion, som er stærkt nødvendig for at kunne fortsætte her i landet.

»Tidshorisonten er, at vi forventer et svar fra EU i september, måske i begyndelsen af oktober. Indtil da kører de to driftsorganisationer - Telia og Telenor - videre separat. Vi har et fælles projektkontor et helt andet sted, som ser på planlægningen og designet af det nye selskab under forudsætning af, at det kan godkendes. Vi må nemlig gerne planlægge ud fra planen »Hvis det bliver til noget«. Men hvordan organisationen vil se ud, har jeg ikke viden om. Jeg fokuserer udelukkende på driften, hvor vi konkurrerer mod hinanden,« siger Telias topchef i Danmark, Søren Abildgaard, til Berlingske.

EU bør se på TDC

Han fortalte ved offentliggørelsen af fusionsplanerne i december 2014, at han vil være interesseret i at blive topchef for det samlede teleselskab, som på mobilsiden vil blive stort set lige så stort som TDC, der i Danmark er størst på alle fire områder: mobiltelefoni, fastnettelefoni, TV og internetforbindelser.

»Man burde fra EUs side nok netop kikke på, hvor stor TDC er. Sammenlagt vil Telia og Telenor få 15 procent af bredbåndsmarkedet i Danmark, resten ligger os TDC og hos fiberselskaberne (energiselskaberne, red.),« siger Telia-topchefen.

De to selskaber har beregnet, at de ved at dele regningerne på alle områder kan spare omkring 800 millioner kroner om året frem til 2017.

Det nye selskab, som endnu ikke har fået et navn men bliver et selvstændigt selskab, ejes halvt af Telenor, halvt af Telia, og begge selskabers europadirektører lovede ved præsentationen af fusionen, at moderselskabernes pengekasse nærmest står åben for de tiltag, som det nye selskab med den nye direktør, som heller ikke er udpeget, måtte have brug for at sætte i værk.

Voldsom stordrift er afgørende

Baseret på 2013-tegnskabstal vil »Telianor« få en årsomsætning på 9,1 milliarder kroner og et driftsresultat på 1,3 milliarder kroner. Det vil sammenlagt have 3,5 millioner mobilkunder, 300.000 bredbåndskunder og 200.000 fastnetkunder.

»Vi har Europas billigste priser i Danmark. Derfor skal vi ud i en voldsom stordrift for at få penge til at investere. Som TDCs Carsten Dilling sagde for nylig, er investeringsklimaet i Danmark for hårdt for os. Det er vanskeligt at få penge allokeret hertil. Jeg er sikker på, at Stockholm (hvor Telias hovedsæde ligger, red.) hellere vil putte penge i et andet marked, hvor der er større afkast af investeringerne. Men det handler om at sikre de langsigtede investeringer, så vi fortsat kan bygge ud og følge med,« siger Søren Abildgaard.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen