Berlingske Business
14:43Europæisk indeks sniger sig lige præcis i grønt

Teleselskabet »3« trækker i håndbremsen

pix-Oister
»3«s lavprisselskab, Oister, kører på med mobilpriser, der ifølge konkurrenterne er så aggressive, at man ikke kan tjene penge på dem. Alligevel udebliver kunderne.

Voldsom kundefremgang er standset brat for teleselskabet »3«. På tre måneder har teleselskabet kun fået 1.000 nye kunder.

Teleselskabet »3«s voldsomme kundefremgang gennem flere år er brat bremset - der er nærmest trukket i håndbremsen.

I januar-marts fik »3«, der også ejer lavprisselskabet Oister, kun 1.000 nye mobilkunder efter adskillige kvartaler med omkring 20.000 ekstra kunder i butikken hvert kvartal. »3«-koncernen har nu 1.127.000 mobilkunder.

Færre penge i kassen

Oveni rammes »3« af tilbagegang i omsætningen og indtjening. Omsætningen i 1. kvartal blev på 746 millioner kroner mod 757 millioner for et år siden og hele 940 millioner i julekvartalet. Driftsresultatet er nu på 146 millioner kroner mod 152 millioner for et år siden og 163 millioner for tre måneder siden. Indtjeningsmargenen ligger på 20 procent - samme niveau som for et år siden, hvor konkurrenten Telias er nede på 9,8 procent.

»3« og navnlig Oister har ellers kørt hårdt på med slagtilbud, som tirsdag morgen af Telias topchef i Danmark, Søren Abildgaard, blev kaldt »meget, meget aggressive«. Alligevel har det kun givet 1.000 nye kunder, hvor Telia i samme periode - januar-marts - fik 25.000 nye mobilkunder og 4.000 nye bredbåndskunder. »3« har også markeret sig ved at fjerne ekstrapriserne på at bruge sin mobiltelefon og sit dataabonnement i en lang række europæiske lande, så priserne er de samme, som hvis man var hjemme i Danmark.

»3« og Telia har været storaftagere af mobilkunder fra TDC, som på et år har sagt farvel til 113.000 mobilkunder.

»3« ejes med 60 procent af hongkongkonglomeratet Hutchison Whampoa og med 40 procent af den svenske milliardærfamilie Wallenbergs investeringsselskab, Investor AB.

Øget spænding om TDCs tal

»3« er nummer fire i Danmark efter TDC, Telenor og Telia. Telenor og Telia afventer EUs godkendelse af at kunne slå deres forretninger i Danmark sammen, hvilket vil gøre dem lige så store på mobilområdet som TDC. TDC sidder på 41%, Telenor/Telia sammenlagt på 40%, »3« på 13%, mens øvrige, mindre selskaber har 6%.

»3« beskedne fremgang øger spændingen om regnskaberne fra Telenor og TDC, som kommer henholdsvis 6. og 7. maj. Telenor har dog, siden fusionsplanerne blev offentliggjort i december 2014, valgt at gå stort set i sort og mørklægge alle oplysninger om sit danske selskab bortset fra præcis antallet af mobilkunder. Ingen øvrige kundetal eller regnskabstal offentliggøres, fordi den norske koncern betragter Telenor Danmark som et selskab under afvikling, hvorfor det ikke længere tæller med i det store regnskab.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen