Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Telenor vil være et digitalt supermarked

pix-Jesper Hansen
Telenors topchef i Danmark, Jesper Hansen, er ikke tilfreds med det netop afsluttede regnskab, men bag tallene er der nu så mange lyspunkter, at han ser frem til i 2017 igen at kunne tjene penge i Danmark - også på helt nye områder. Foto: Telenor

Den norskejede telekoncern kæmper med at få en gigantisk IT-omstilling afsluttet, så der igen kan jages nye kunder og gerne sælges mere til de nuværende gennem det digitale supermarked, som er under opbygning, siger topchefen.

»Det er ikke et tilfredsstillende resultat, men omstændighedene taget i betragtning kan jeg trods alt se, at det begynder at gå den rigtige vej.«

Sådan siger Telenors administrerende direktør i Danmark, Jesper Hansen, efter at regnskabet for juli-september, som kom onsdag morgen, viste, at Danmarks næststørste teleselskab har tabt endnu 2.000 mobilkunder og 2.000 bredbåndskunder.

En omfattende udskiftning og forenkling af Telenors IT-systemer fra 450 til 100 har trukket tænder - og tid - ud og påvirker Telenors resultat.

Al opmærksomhed på at holde på kunderne

»Omstillingen har været stor, hård, mere kompleks og taget længere tid, end vi havde håbet på. Samtidig har vi haft fokus på at passe på de kunder, som vi allerede har, og dermed ikke gjort meget for at jage nye kunder. Derfor er vi gået glip af indtægter. Men der er lys for enden af tunnellen, og jeg forventer at kunne tale om »normal drift« i slutningen af i år,« forklarer Jesper Hansen til Berlingske.

Han understreger dog, at udskiftningen af IT-systemerne er afgørende vigtig for, at Telenor fremover kan blive en god forretning i Danmark.

»Vi skal forenkle og digitalisere forretningen, så vi kan levere en væsentligt bedre service til kunderne og gøre det billigere for os selv ved ikke at skulle bruge så mange penge på at jage nye kunder,« siger Jesper Hansen.

Han anslår, at det gennemsnitlige månedsforbrug for en Telenor-kunde kunne være gået fem kroner op i stedet for to kroner tilbage, såfremt alt allerede nu havde været på plads, hvilket med 1,77 millioner mobilkunder kunne have sikret en lille fremgang i driftsresultatet.

Digital supermarked

Telenor arbejder på at opbygge, hvad Jesper Hansen kalder et digitalt supermarked.

»Ved at bygge en digital platform kan vi blive en del af den samhandel og de økosystemer, som danskerne bruger i stort omfang. Vi kan blive et digitalt supermarked og levere tjenester, så kundernes loyalitet øges, og vi forhåbentlig kan sælge mere til dem, samtidig med at partnere vil finde det interessant at gå gennem os, fordi vi har netværket og de mange kunder,« forklarer Jesper Hansen.

Telenor har allerede aftaler med Microsoft om at levere Office 365-kontorpakken som en del af flere abonnementer og med Viaplay om at levere TV.

»Det tredje ben i vores strategi er at udvikle produkter, som slet ikke eksisterer i dag, ved at bruge, hvad vi har mulighed for i vores netværk, og så lave produkter sammen med andre, muligvis slet ikke i Telenors navn. Det første, lille tiltag er vi klar med i 4. kvartal,« siger han hemmelighedsfuldt.

Ser frem mod 2017

Telenor var i august igennem en fyringsrunde, der kostede omkring 80 ansatte jobbet. Det betyder også færre omkostninger for teleselskabet.

»Alt i alt vil det stabilisere pengestrømmen i år. Først i 2017 begynder vi at kunne se en større effekt, men vi kan allerede nu spore en underliggende effekt, så vi i sidste ende kan tjene flere penge,« siger teletopchefen.

Så de hårde år er ved at slutte?

»Det ved jeg nu ikke. Det er altid hårdt og spændende at være på det danske telemarked. Men jeg er stadig af den overbevisning, at hvad vi gør, er det helt rigtige,« fastslår Jesper Hansen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen