Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Telenor: Vi behøver ikke være i Danmark

pix-Sigve Brekke
Telenor behøver ikke at være i Danmark, fastslår den norske telegigants nye koncernchef, Sigve Brekke. Foto. Telenor

Den nye koncerntopchef ser ikke Danmark som et strategisk marked.

Den norske telegigant Telenor betragter ikke Danmark som et strategisk marked.

Det sagde koncernchef Sigve Brekke onsdag morgen, da han kommenterede selskabets regnskab for juli-september, som i Danmark er endt i et minus på driftsresultatet på 50 millioner norske kroner.

»Telenor behøver ikke at være i Danmark. Det er ikke et strategisk marked for os,« sagde teletopchefen ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Udtalelsen kommer lige over en måned, efter at Telenor og Telia aflyste den stort anlagte fusion i Danmark, som skulle have hjulpet de to giganter til at spare 800 millioner kroner om året ved at dele regningen. Fusionen blev opgivet 11. september, fordi EU stillede så skrappe krav til en fusion, at de to selskaber ikke kunne se, at der ville være en forretning i at fortsætte.

»Hovedudfordringen i resten af Europa er Danmark. Konkurrencen er fortsat hård. Vi tror ikke, at vi mister markedsandele, og konkurrenternes margener er ikke bedre end vores. Markedet som helhed udvikler sig dermed ikke i den rigtige retning. Vi undersøger alle strategiske muligheder, men jeg kan ikke sige, hvad de strategiske muligheder er,« sagde Sigve Brekke.

Ser på mulighederne i Danmark

Telenor, som netop igen har rundet to millioner mobilkunder i Danmark, har betragtet sin danske forretning som til salg, siden fusionsplanerne blev annonceret i december 2014 men tog for nylig »Til salg«-skiltet ind igen.

»Vi ser nu på vore strategiske muligheder i Danmark,« hedder det i koncernregnskabet, som kom onsdag morgen.

Den nye melding fra topledelsen er overraskende. Telenors europadirektør, Kjell Morten Johnsen, slog for en måned siden over for Berlingske fast, at Telenor bliver i Danmark oven på mavepusteren.

»Ja, da, vi har til hensigt at blive i Danmark. Hvis ikke havde det været naturligt, at en af os havde overtaget den andens forretning. Det er mere kompliceret at drive et fælles selskab. Ingen af os ville have taget den ekstra udfordring, hvis vi ville væk,« sagde han.

Sigve Brekke overtog i august topposten i Telenor, da Jon Fredrik Baksaas efter 13 år på posten gik på pension. Han har siden ændret direktionen og blandt andet taget alle landechefer - heriblandt konstitueret, administrerende direktør i Danmark, Jesper Hansen - ind i koncerndirektionen.

Telenors koncernfinansdirektør, Richard Aa, slog ved regnskabspræsentationen fast, at koncernen ikke udelukker noget.

»Telenor holder godt fast i et hårdt marked og vil fortsætte med at kæmpe. Men vi er absolut ikke, hvor vi skal være. Vi ser muligheder for at opnå yderligere effektivitet, ikke mindst ved at digitalisere forretningen og kundeservice med en ny IT-platform, som forhåbentlig kan fjerne omkostninger og forbedre resultatet. Men vi er nødt til at se på alle muligheder i Danmark, og vi skal fortsætte med at arbejde meget hårdt på indtjeningen,« sagde han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen