Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Telenor taber kunder i Danmark - men tjener mere

FILE SWEDEN ECONOMY TELENOR
Telenor Danmark tabte kunder i juli-september, men der er bedre styr på økonomien, og selskabet tjener markant flere penge end sidste år. Det viser regnskabet for tredje kvartal. Foto:

Telenor Danmark tabte kunder i juli-september og går også tilbage målt på omsætningen. Men omkostningerne er reduceret, og den danske del af selskabet tjener markant flere penge end sidste år. Det viser regnskabet for tredje kvartal.

Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, omsætter for færre penge i Danmark, men lykkedes alligevel med at skabe et markant større overskud.

Den danske afdeling af teleselskabet omsætter for 1.098 millioner norske kroner (selskabet opgiver ikke beløb i lokal valuta) i tredje kvartal af 2017 mod 1.129 millioner for et år siden, hvilket er en tilbagegang på 31 millioner målt på omsætningen.

Til gengæld har økonomien det markant bedre end for et år siden, og driftsresultatet EBIDTA for den danske afdeling af Telenor går markant frem fra 99 til 254 millioner norske kroner, mens overskuddet (EBIT) stiger fra 26 til 186 millioner norske kroner sammenlignet med sidste år.

Det svarer til, at overskudsgradden i selskabet nu er 20 procent, hvilket næsten er en fordobling sammenlignet med tredje kvartal sidste år, hvor overskudsgradden var 10,5 procent.

Det fremgår af kvartalsregnskabet for tredje kvartal, som kom onsdag morgen fra den norskejede koncern, som i Danmark også driver lavprismobilselskabet CBB og ejer TV-distributøren Canal Digital.

pix-Jesper Hansen

Telenor taber 14.000 kunder i juli-september og har nu 1.826.000 mobilkunder i Danmark, men selskabet har dog øget deres kundetal med 49.000, hvis man sammenligner med samme kvartal sidste år.

Telenor Danmark er glad for fremgangen i indtjeningen, men erkender, at det aldrig er »tilfredsstillende« at tabe kunder:

»Det er glædeligt, at vi fortsætter fremgangen i vores indtjening, og at vi har en overskudsgrad på 20 pct. sammenlignet med sidste år. Vi har stadig blikket rettet mod at blive en mere effektiv forretning og en mere enkel og digitaliseret virksomhed til glæde for vores kunder. Kundenedgang er aldrig tilfredsstillende, men målet for os, er at se en stabil udvikling af vores kundebase,« siger administrerende direktør i Telenor Danmark, Jesper Hansen, i en pressemeddelse.

pix-Download

Telenor-kundernes gennemsnitlige månedsforbrug ligger på samme niveau som sidste kvartal, nemlig 145 kroner om måneden, men når alligevel lykkes selskabet at forbedre resultatet trods en nedgang i kundeantallet for den danske afdeling, vidner det om, at omkostningerne er blevet markant mindre.

Fremgangen i overskuddet skyldes også, at Telenor er ved at være igennem en kæmpe omlægning af sine interne IT-systemer, som har kostet dyrt, også indimellem på imagekontoen, og at selskabet har brugt færre penge på markedsføring i mellemtiden.

Ifølge senioranalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, der følger den danske telebranche med særligt fokus på TDC, peger Telenors regnskab for den danske afdeling på, at virksomheden fokuserer på at reducere omkostningerne frem for at have vækst i forretningen:

»Man kan se på dagens regnskab, at Telenor arbejder meget målrettet at reducere omkostningerne, så det virker til, at strategien er fokuseret på at barbere omkostningerne ned og så må væksten komme i anden omgang,« siger senioranalytikeren og fortsætter:

»Det er et regnskab, der vidner om, at der er meget hård konkurrence i den danske telebranche, men det vidner også om, at Telenor i øjeblikket fokuserer meget på at tilpasse forretningen til at kunne levere bedre indtjening. Det er ikke holdbart på den lange bane, at de taber kunder, som de gør her, men det er positivt, at indtjeningen kommer op«

I tråd med det forventede er antallet af fastnetkunder fortsat dalende, og Telenor er nu nede på 65.000 af slagsen mod 74.000 for et år siden. Samtidig går antallet af internetkunder igen ned, som det har gjort i samtlige kvartaler siden midten af 2015.  I dag har Telenor 141.000 kunder, som har et internetabonnement via Telenor, hvilket er 2.000 mindre end for blot tre måneder siden.

pix-Telenor

Samtidig lurer en mørk sky i horisonten for Telenor Danmark. Tidligere på måneden tabte Telenor nemlig to store teleaftaler til den største konkurrent TDC og mister lidt over 80.000 statslige kunder, som i sagens natur vil trække lidt ned på omsætningen.

Det vil først fremgå af teleselskabets regnskab i løbet af første kvartal 2018.

Administrerende direktør i Telenor, Jesper Hansen, understreger dog, at Telenor nærmest ikke havde kunnet tjene penge på aftalen under de vilkår, som TDC har vundet kontrakten til.

Nu har Telenor besluttet at konsultere konkurrencemyndighederne for at få deres vurdering af, om de mener, at den prissætning er både rimelig og i overenstemmelse med gældende regler.

»Da der er tale om det velsagtens største udbud i Danmark og da vi undrer os over den prissætning, der har fundet sted, har vi valgt at rådføre os med konkurrencemyndighederne for at få deres vurdering af, om de synes, at prissætningen er rimelig og i overensstemmelse med de gældende regler,« siger Jesper Hansen.

pix-TDC

Artiklen opdateres...

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen