Berlingske Business

Telenor sælger ud i Østeuropa

pix-Telenor
Telenor trækker sig ud af Ungarn, Bulgarien, Montenegro og Serbien. Arkivfoto: Mauritz Antin, EPA/Scanpix Foto:

Telegiganten får 27 milliarder norske kroner ud af handelen.

Den norske telegigant Telenor har onsdag solgt sine datterselskaber i Central- og Østeuropa for 27 milliarder norske kroner.

Det er mobilselskaberne i Ungarn, Bulgarien, Montenegro og Serbien, som sælges fra, hvorefter Telenor vil koncentrere sine aktiviteter om Skandinavien og Asien.

Telenor har 3.500 ansatte i de fire lande og flere end ni millioner kunder.

Den norske stat ejer 54 procent af Telenor, der i Danmark er det næststørste teleselskab efter TDC. Desuden ejer Telenor TV-udbyderen Canal Digital.

Flere penge til investeringer i bl.a. Norden

Frasalget i Østeuropa har været på tale igennem længere tid. Det er den tjekkiske milliardær Petr Kellners investeringsselskab PPF Group, der lægger beløbet, der svarer til 21,1 milliarder danske kroner. Det er ifølge flere norske analytikere lidt lavere end forventet.

Til gengæld giver det Telenor penge i kassen til investeringer i de øvrige lande.

Telenor har indtil frasalget aktiviteter i 12 lande, heriblandt Danmark, Norge og Sverige, fem lande i Asien og de fire central- og østeuropæiske lande. Tilsammen har koncernen 176 millioner kunder.

Også Telenors nærmeste konkurrent, svensk-finske Telia, som er Nordens største teleselskab, er i færd med at drosle antallet af lande ned. Telia er i gang med en større frasalgsrunde i Eurasien oven på en bestikkelsessag i Usbekistan. Også Telia vil koncentrere kræfterne om bl.a. Norden og Baltikum. Frasalgene giver Telia en bedre økonomi, som blandt andet skal bruges til at løse problemerne med indtjeningen i Danmark, hvor TDC æder stort set al indtjening på mobilmarkedet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen