Berlingske Business

Telenor politianmeldt for prissjusk

pix-Telenor
Telenor er igen blevet anmeldt for overtrædelse af markedsføringsloven. Arkivfoto: Telenor

Danmarks næststørste teleselskab fortalte ikke, hvad det samlet ville koste at købe toptelefon og er nu anmeldt til politiet af forbrugerombudsmanden.

Det er ulovligt, når teleselskaber ikke i annoncer fortæller, hvad den samlede pris for telefon og abonnement er. Derfor bliver Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, nu meldt til politiet for vildledende markedsføring.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen fortsætter dermed sin forgænger, Henrik Øes håndfaste linie over for teleselskaber og internetudbydere, som ikke overholder reglerne.

pix-TDC

Telenor annoncerede fra 8. april til 13. maj i år med Samsungs toptelefon, Galaxy S6 Edge, og et tilhørende abonnement på de seks måneder, som teleselskaberne maksimalt må binde privatkunderne til i Danmark. Men Telenor fortalte ikke, hvad den samlede pris på telefonen og abonnementet - den såkaldte mindstepris - ville være for samtlige seks måneder, og det er i strid med markedsføringsloven.

Telenor: Det var en teknisk fejl

»Forbrugerne skal have alle væsentlige oplysninger for at vurdere, hvad det reelt vil koste dem. I denne sag undlod Telenor at oplyse om den samlede pris på mobiltilbuddet, og det er efter min vurdering en klar overtrædelse af markedsføringsloven,« siger Christina Toftegaard Nielsen.

pix-Telenor

Telenor har oplyst, at der var tale om en teknisk fejl, så den samlede mindstepris manglede, når man fandt tilbuddet via sin tavle-PC eller mobiltelefon. Den stod derimod i den øvrige markedsføring.

Gennem de seneste tre år er stort set alle danske teleselskaber og internetudbydere blevet meldt til politiet for overtrædelse af markedsføringsloven. Det har kostet selskaberne bøder fra 10.000 og op til et par hundrede tusinde kroner hver gang.

pix-3

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen