Berlingske Business

Telenor planlægger salg af aktiepost i Vimpelcom

Telenor
- Salget af vores aktier er i den bedste interesse for vores aktionærer og i overensstemmelse med Telenors langsigtede strategiske fokus, fastslår Telenors bestyrelsesformand, Svein Aaser. Foto:

Det norske teleselskab Telenor planlægger et salg af hele selskabets aktiepost i teleselskabet Vimpelcom, der har hovedkontor i Amsterdam.

Det skriver Bloomberg News.

Nordea vurderer det positivt.

- Vimpelcom udgør ca. 8 pct. af værdien i Telenor, og vi ser udmeldingen som positiv, skriver senioraktiesepcialist i Nordea Jesper Bamberger i en kommentar.

pix-Jesper Hansen

Han fremhæver desuden, at der har været en række uoverensstemmelser mellem ejerne af Vimpelcom de sidste 5-10 år, og når Telenor har udskilt selskabet vil ledelsen kunne fokusere på de dele af Telenor, hvor der skabes værdi.

Telenor sidder på 33 pct. af aktierne i selskabet til en markedsværdi af 20 mia. nkr. svarende til 15,9 mia. kr.

- Vimpelcom, hvor Telenor holder en stor aktiepost uden mulighed for fuldt ud at kontrollere firmaet har være udfordrende. Baseret på en strategi gennemgået af bestyrelsen og den administrerende direktør og efter grundige overvejelser har Telenor-gruppen besluttet af afhænde sine aktier i Vimpelcom.

- Salget af vores aktier er i den bedste interesse for vores aktionærer og i overensstemmelse med Telenors langsigtede strategiske fokus, fastslår Telenors bestyrelsesformand, Svein Aaser, til Bloomberg News.

18BUSMedie-Vestager-gaar-i-.jpg

Telenor oplyser, at salget af Vimpelcom-aktierne ventes at ville give 7,5 mia. nkr. i nedskrivning i tredje kvartal.

Vimpelcom-aktien faldt i tredje kvartal og endte i 4,11 dollar per aktie, hvilket svarer til 27,31 kr., mod en bogført værdi på 5,64 dollar per aktie eller 37,48 kr.

phone

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen