Berlingske Business

Telenor mister 31.000 mobilkunder

pix-Telenor
Telenor er i færd med at slå sine danske mobilnet sammen med Telias for at få den bedste mobildækning herhjemme. Foto: Lars Nybøll, Telenor

Mobilkrigen gør stadig ondt på Danmarks næststørste teleselskab, som mister kunder og på tre måneder er gået 15 procent tilbage på driftsresultatet.

Danmarks næststørste teleselskab, det norskejede Telenor, er fortsat presset af mobilkrigen. I april-juni mistede Telenor 31.000 danske mobilkunder og har oveni mistet 10.000 fastnetkunder.

Omsætningen voksede til gengæld med 9 procent fra første til andet kvartal, og der er tegn på, at indtjeningen pr. kunde er stabiliseret, sådan som alle teleselskaber arbejder ihærdigt på. Hvor en Telenor-mobilkunde i januar-marts i gennemsnit brugte 131 kroner om måneden, er beløbet i andet kvartal nu steget til 132 kroner.

Pres på både top- og bundlinien

Til gengæld er Telenors driftsresultat (EBITDA) på tre måneder gået 15 procent tilbage, nemlig fra 255 millioner danske kroner til 216 millioner, og indtjeningsmargenen er faldet fra 21 til 18 procent.

»Både top- og bundlinien er fortsat under pres i et hårdt marked. På positivsiden tæller, at vi ser tegn på, at indtjeningen pr. kunde stabiliserer sig, og at vores mobilnetværk bliver markant bedre. Så vi er på rette vej, men det bliver et langt, sejt træk, før vi er der, hvor vi gerne vil være,« siger tjekkiskfødte Marek Slacik, administrerende direktør for Telenor Denmark.

Han overtog 1. september 2012 overtog topchefstolen i Telenor Danmark efter flere år hos Telenor i Serbien.

Blandt verdens ti største

Telenor i Danmark har nu 1.896.000 mobilkunder og 301.000 fastnetkunder.

Telenor hører ligesom sin svensk-finske konkurrent Telia til blandt verdens ti største mobilselskaber. Telia er Nordens største teleselskab men nummer tre i Danmark, hvor Telenor er både Nordens og Danmarks nummer to.

pix-Jon Fredrik Baksaas, Telenor

Telenor overtog i juni 2000 mobilselskabet Sonofon og i maj 2005 internetleverandøren Cybercity, som begge i juni 2009 tog moderselskabets navn. Telenor ejer også lavprismobilselskaberne CBB og Bibob, som i 2011 blev slået sammen men fortsætter under de to varemærker. Telenor ejer også TV-udbyderen Canal Digital, som dog aflægger selvstændigt regnskab.

Telia vinder kunder og penge

Svensk-finske Telia, som aflagde regnskab for en uge siden, hentede i april-juni 16.000 flere mobilkunder og rundede 1.476.000 samt 1.000 flere bredbåndskunder og nåede 77.000.

Mobilomsætningen gik to procent tilbage, bl.a. forårsaget af lavere afgifter mellem teleselskaberne, når kunderne ringer på tværs, og lavere salg af telefoner og andet udstyr. Til gengæld steg driftsresultatet (EBITDA) med 17 procent til 146 millioner svenske kroner (Telia opgiver ikke tal i danske kroner), fordi det er lykkedes Telia at få de faste kunder til at bruge flere penge, og indtjeningsmargenen voksede fra 12,5 procent i januar-marts til 14,6 procent. Telias mobilkunders månedforbrug voksede fra 240 til 258 minutter, men indtjeningen pr. kunde faldt fra 160 til 157 kroner - en tendens, som alle teleselskaberne har kendt gennem flere år.

Mobilnet i Danmark samles

Telias og Telenors sammenlægning af deres mobilnet i Danmark koster lige nu selskaberne penge, som de dog forventer at kunne hente hjem igen, så snart nettene er slået helt sammen.I maj blev 3G-nettene i Aalborg lagt sammen, siden er Vestlolland kommet til. De to selskaber arbejder sig nu gennem Danmark - Telenor vest for Storebælt, Telia øst for bæltet.

TDC, som er Danmarks største teleselskab, kommer først med regnskab 7. august.

Telenor blev oprettet af den norske stat i 1855 som Telegrafverket. Navnet Telenor blev indført i koncernen i 1995.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen