Berlingske Business

Telenor genvinder Danmarks største teleaftale

telenor
Telenor, der er norsk og hører til blandt verdens ti største mobilselskaber, har haft kontrakten siden 2001. Foto:

Staten har genvalgt Telenor som sin teleleverandør i de kommende år. Aftalen er en halv milliard kroner værd og omfatter for første gang også mobilt bredbånd.

Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, bliver også de næste tre-fire år eneleverandør af telefoni og bredbånd til staten – en aftale til en halv milliard kroner.

Det er den største telefoniaftale i Danmark og betyder, at alle former for telefoni, mobilt bredbånd, selve mobiltelefonerne og tilbehør til dem, internetforbindelser til hjemmearbejdspladser m.m. for 160.000 statsansatte også efter 1. januar 2014 ligger i Telenors hænder.

Telenor, der er norsk og hører til blandt verdens ti største mobilselskaber, har haft kontrakten siden 2001 og fortsætter nu i endnu tre år med mulighed for forlængelse med endnu et år.

»Det er en strategisk vigtig aftale for Telenor og den største telefoniaftale i Danmark, så den er kendt hele vejen op til Baksaas (Telenors norske koncernchef Frederik Baksaas, red.). Vi er meget stolte af at kunne fastholde den,« siger erhvervsdirektør i Telenor Danmark, Lars Thomsen.

Aftalen forpligter alle statsinstitutioner til at købe ind hos Telenor, men samtidig får kommuner, regioner, selvejende institutioner, Folketinget og Danmarks Nationalbank mulighed for at købe ind på samme vilkår.

Telenor_spaghetti_Business

»Aftalen gælder fra årsskiftet og er denne gang udvidet til også at omfatte mobilt bredbånd. Det er virkeligt interessant, fordi det også kan bruges til telemedicin, som der tales meget om, og til hjemmearbejdspladser i staten. En vigtig forudsætning for at have vundet aftalen er dækningen, og her mener vi, at vi gør det godt med den nye udrulning af 3G og 4G,« siger Lars Thomsen med henvisning til, at Telenor og Telia har et omfattende samarbejde i gang om at slå deres mobilnet i Danmark sammen.

Sammenlægningen har sikret Telenors kunder hurtig adgang til det 4G-/LTE-supermobilnet, som Telia gennem nogle år har haft og konstant har udbygget. 4G-/LTE-teknologien leverer datahastigheder over mobilnettet, der er fem-ti gange højere end på 3G-mobilnettet. Det har stor betydning, når man er på farten, men det er også afgørende, fordi rigtig mange mennesker oftere anvender den mobile bredbåndsforbindelse hjemmefra og ikke på farten.

»Nogen vil sige, at det er nemt at vinde aftalen, når man har den i forvejen. Vi gør i kontraktperioden alt for at inspirere og rådgive kunden, men når udbuddet begynder, er alle bydere ligestillet. Det svarer til, at man hvert tredje-fjerde år skal fri til sin hustru og indrette sig efter hendes ønsker. Det ene år skal man være en Mads Mikkelsen og næste gang en George Clooney. Vi har naturligvis kigget meget i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, der dækker stat, regioner og kommuner. Den danske stat er ambitiøs og langt fremme, og med den nye aftale udvider man mulighederne,« siger Telenors erhvervsdirektør.

Han har haft »ikke under 50 mand« involveret i at forberede Telenors tilbud, som også omfatter fastnet, om end det i praksis kun udgør »en forsvindende lille del af aftalen«, fordi flere og flere statslige institutioner vælger at fungere rent mobilt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen