Berlingske Business

Telenor får ny, gammel topchef

pix-Jesper Hansen, Telenor
Jesper Hansen er nu permanent topchef for Telenor i Danmark, som han var siddet med i spidsen for gennem 15 år. Foto: Telenor

Jesper Hansen, som siden juni har været fungerende, er nu udnævnt som administrerende direktør for Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, hvis fremtid stadig overvejes i hovedkontoret i Oslo.

Danmarks næststørste teleselskab, Telenors nye permanente topchef er udnævnt. Den fungerende topchef Jesper Hansen fortsætter på posten.

Jesper Hansen har de seneste 15 år siddet med i Telenors danske ledelse og blev udnævnt som fungerende administrerende direktør i sommer, da Marek Slacik, som gennem fire år havde ledet Telenor Danmark, blev udnævnt til markedsdirektør i Sverige.

Hans udnævnelse har været ventet med en vis spænding, for mange iagttagere havde forventet, at den ledige toppost i Telenor skulle besættes med Hilde Tonne, som var udnævnt som ny dansk topchef for fusionen af Telenor og Telia i Danmark. EU-Kommissionen spændte imidlertid ben for fusionen, som Telenor og Telia derfor trak sig fra, fordi de ikke - med skrappe EU-krav i vente - mente at kunne få en ordentlig forretning ud af det.

Hilde Tonne, der er nordmand, har siddet med i Telenors koncernledelse gennem mange år.

pix-Jon Fredrik Baksaas

Fortsætter overvejelser om Danmark

Jesper Hansen blev konstitueret 1. juni og har en vanskelig opgave foran sig med at omstille Telenor til nye tider og dermed få en bedre forretning ud af det. Telenors koncernchef, Sigve Brekke, sagde ved seneste regnskabsfremlæggelse, at Danmark ikke er strategisk for den norske koncern, som hører til blandt verdens ti største mobilselskaber, og Telenor Danmark har da også kæmpet med finanserne. Til gengæld er det gennem de seneste halvandet år strømmet til med nye kunder.

»Jesper har en stærk, strategisk forståelse og har været med til at drive Telenor Danmark langt på transformationsrejsen. I Telenor er vi vant til markeder med hård konkurrence og kunder med høje forventninger, og jeg har tillid til Jespers lederskab i netop sådan et marked. Vi fortsætter med at se på strategiske optioner for vores danske forretning,« siger Sigve Brekke i en udtalelse.

Jesper Hansen kom til den daværende internetudbyder Cybercity, som Telenor opkøbte, i 2000 og har siden bl.a. stået som juridisk chef, som erhvervschef og - siden 2013 - som kundedirektør. Jesper Hansen er netop fyldt 50 år. Han er gift med Christina, og parret har fire børn.

pix-Richard Aa

Som led i en omorganisering af hele Telenor-koncernen tidligere på efteråret er alle landechefer, heriblandt Jesper Hansen, indtrådt i Telenors koncerndirektion.

Alle de tre store telegiganter i Danmark har på et halvt år fået nye topchefer. I august blev TDCs topchef, Carsten Dilling, erstattet af vicetopchef og koncernfinansdirektør Pernille Erenbjerg, og i oktober blev Telias administrerende direktør i Danmark gennem mange år, Søren Abildgaard, udnævnt til medlem af Telias koncerndirektion. Hans post er overtaget af den hidtidige erhvervsdirektør, Morten Bentzen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen