Berlingske Business

Telegiganter smækker røret på for fusion

ITALY-SPECTRUM/
Efter syv måneder ser samtaler mellem den britiske telegigant Vodafone og Liberty Global om en fusion mellem de to selskaber ud til at være blevet afløst af en klartone. Foto:

Efter syv måneder ser samtaler mellem den britiske telegigant Vodafone og Liberty Global om en fusion mellem de to selskaber ud til at være blevet afløst af en klartone.

Det skriver Financial Times.

Der har været rygter om en fusion mellem de to selskaber, siden kabel-tv-legenden John Malone i maj luftede lidt løse tanker om de mulige synergier, der kunne være ved at kombinere Vodafone med det Malone-kontrollede selskab Liberty Global - en sammenlægning der formodedes at have en værdi af 120 mia. pund.

Analytikere vurderede, at de to selskaber har en række områder, hvor de komplimenterer hinanden og kunne potentielt blive dominerende på det europæiske mobil- og fastnetmarked.

I juni bekendtgjorde selskaberne imidlertid, at de blot lå i drøftelser om at udveksle aktiver.

Og mandag bekræftede Vodafone så, at også de forhandlinger nu er lagt helt døde. Der var da også en række forhindringer for en fusion. Eksempelvis handles Liberty Global til en højere indtjeningsmultiple end Vodafone. Liberty Global har også større gæld end Vodafone. Og der har også været bekymring for, om myndighederne i blandt andet Storbritannien, Tyskland og Holland ville gribe ind af konkurrencehensyn.

Vodafone-aktien falder mandag morgen med 3,5 pct. til 210,15 pence. Liberty Global faldt i fredagens handel med 0,5 pct. til 47,96 dollar.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen