Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Telegigant vokser på mobilkunder - indtjening halter

Jesper Hansen
Telenors topchef, Jesper Hansen, må erkende, at der stadig venter et stort arbejde med at sparke gang i forretningen. Foto:

Danmarks næststørste teleselskab har fået 13.000 nye kunder i første kvartal. Det kniber dog fortsat med at tjene penge for den norskejede gigant.

Norskejede Telenor lykkedes i første kvartal af 2016 med at kapre 13.000 nye kunder, fremgår det af telegigantens kvartalsregnskab.

Telenor, der aktuelt er Danmarks næststørste teleselskab, har dog fortsat vanskeligt ved at tjene penge på sine kunder, fremgår det af regnskabet.

Godt nok ender driftsresultatet (EBITDA) på 80 norske millioner, men omsætningen for den enkelte bruger pr. måned er faldet med tre procent.

pix-Plenti

I første kvartal omsatte Telenor for 1.256 milliarder norske kroner, hvilket er det samme som første kvartal i 2015, men det er fald på otte procent sammenlignet med sidste kvartal i 2015, og Telenor bemærker selv i regnskabet, at de vanskelige vilkår på det danske telemarked er en af forklaringerne. Det er de vilkår,

»Jeg glæder mig over, at vi havde kundefremgang i første kvartal og dermed fortsætter den gode trend fra 2015. Vores indtjening er dog fortsat presset af hård konkurrence og omkostninger til at transformere og digitalisere virksomheden,« siger Jesper Hansen, adm. direktør i Telenor Danmark.

På bredbåndsfronten taber Telenor terræn og tabte i første kvartal 2.000 kunder, mens 1.000 fastnetkunder har forladt selskabet i årets første måneder.

kabelnet

Telenors adm. direktør i Danmark, Jesper Hansen, har tidligere meddelt, at han forventer, 2016 kan blive et positivt vendepunkt for det norske selskab, der i 2015 måtte nedskrive sin danske del af forretningen med 2,1 milliarder norske kroner, ligesom flere af de andre selskaber også har været tvunget til.

»Jeg ser nogen ting, der peger i den rigtige retning, og kvartallet er gået som forventet. Men det betyder ikke, at jeg har grund til at være tilfreds med alle de tal, jeg ser,« siger Jesper Hansen.

»Vi er undervejs på en rejse mod at blive en mere simpel, effektiv og digital virksomhed,« konstaterer direktøren, der trådte til sidste efterår.

pix-Telenor-skilt

Han kalder det »paradoksalt«, at danskernes forbrug af mobiltelefoni og data konstant sætter nye rekorder, alt imens leverandørerne har vanskeligt ved at tjene penge på hele arrangementet.

»Det er jo positive tendenser, at folk elsker at gå på nettet og elsker deres mobiltelefoner, men betalingsvilligheden for den rene access er faldet hos forbrugerne de sidste mange år, og det er selvfølgelig ærgerligt,« siger Jesper Hansen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen