Berlingske Business

Telegigant sætter ny rekord

pix-Jon Fredrik Baksaas
Telenors topchef, Jon Fredrik Baksaas, har grund til at smile efter at have præsteret den største omsætning nogen sinde. Han fratræder til nytår efter 13 år på posten. Foto: Telenor

Telenor-koncernen har aldrig nogen sinde solgt så meget på verdensplan og har på tre måneder hentet 5,9 millioner nye mobilkunder.

Den norskejede telegigant Telenor har på verdensplan leveret sin højeste omsætning nogen sinde og hentede i januar-marts i alt 5,9 millioner nye mobilkunder.

Det fremgår af koncernregnskabet, som kom onsdag morgen. Hele koncernen leverede en omsætningsfremgang på næsten fem milliarder norske kroner til 30.210 milliarder norske kroner på et år samt et driftsresultat (EBITDA) på 10.554 milliarder kroner, og det er ifølge topchef Jon Fredrik Baksaas »de højeste indtægter nogen sinde«, om end driftsresultatet i 1. kvartal 2014 lå højere, nemlig på 11.677 milliarder. Telenors topchef kalder resultatet for »en lovende start på året« og skruer derfor forventningerne for hele 2015 lidt op.

Telenor forventer nu en organisk indtægtsvækst på 5-7 procent, og investeringsgraden er sat op til 17-19 procent, fordi der skal bygges ud i Thailand og Myanmar. Tidligere lå investeringsgraden på samme niveau som i 2014, nemlig på 15,8 procent.

190 millioner er nu kunder hos Telenor, og en tredjedel har internetadgang gennem selskabet. I Danmark hentede Telenor i 1. kvartal yderligere 13.000 mobilkunder og er nu oppe på 1.966.000. Derimod har Telenor mørkelagt alle øvrige danske regnskabstal, fordi Telenors danske forretning står foran at skulle smeltes sammen med svensk-finske Telias danske forretning. Telia fortsætter dog med at aflægge fyldigt regnskab for Danmark.

I Telenors norske hjemland er der også fremgang. Driftsresultatet lander på 2.792 millioner kroner mod 2.658 millioner for et år siden efter en omsætning, som er vokset fra 6.276 til 6.624 millioner kroner. Antallet at kunder er dog gået tilbage overalt. 10.000 mobilkunder, 24.000 fastnetkunder, 1.000 internetkunder og 5.000 TV-kunder har sagt farvel til Telenor på et år, som til gengæld har formået at øge mobilkundernes gennemsnitsforbrug fra 287 til 312 kroner om måneden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen