Berlingske Business

Teleekspert: Danskere stavnsbindes til fastnet

Politisk er det besluttet ikke at tvinge teleselskaberne til at flytte fastnetnumre til mobiltelefonen. Beslutningen blokerer for et frit telemarked, lyder kritikken.

Vdenskabsminister Helge Sander (V) har netop besluttet ikke at genindføre et lovkrav om, at teleselskaberne skal tvinges til at flytte telefonnumre på tværs af fastnet- og mobiltelefoner. Ministeren vil i stedet afvente, at kravet indføres i EU-regi.

Den beslutning møder kritik.

- Mobiltelefoni er vejen frem, derfor er beslutningen trist for det frie telemarked. Når der ikke er lovkrav om flytning af numre på kryds og tværs, giver det reelt TDC en urimelig konkurrencefordel, da de sidder på 81,8 procent af fastnetlinjerne i Danmark. Nu har teleselskabet intet incitament til at lade kunderne vælge frit i markedet, siger teleekspert John G. Pedersen, chefredaktør på online magasinet Mobilsiden.dk

Godt hver tredje dansker, eller cirka 30 procent tænker på, at opsige fastnettelefonen. Det overraskende er, at i aldersgruppen over 60 år overvejer hele 37 procent, at droppe fastnet. Tallene er udarbejdet af analyseinstituttet Userneeds for Sonofon på basis af 1038 interviews.

- Danskerne er parate til at gå rent mobilt. Hvorfor skal de ikke have lov? Hvorfor skal de, som gerne vil, ikke have lov til at tage deres telefonnummer med, som de måske har haft i årtier, slutter John G. Pedersen fra Mobilsiden.dk.

I samme undersøgelse svarede hele 61 procent, at de benytter mobilen mere end fastnet.

- mja

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen