Berlingske Business

Telebranchens image ræser mod bunden

Tele

Konkurrencen i den danske teleindustri er hård og brutal. De fire største teleselskaber kæmper indædt om kunderne på et skrumpende marked, hvor deres image er bemærkelsesværdigt lavt.

Den danske teleindustri befinder sig i en regulær imagekrise. Allerværst ser det ud for TDC, der blot er tre pladser fra en absolut bundplacering i Berlingske Business’ Imageanalyse.

Det tidligere statsejede teleselskab er dog skarpt forfulgt af henholdsvis Telenor, der falder 17 pladser, og Telia Danmark. De to selskaber indtager plads henholdsvis 127 og 128 i undersøgelsen. Skal man tale om en intern vinder i teleindustrien – og det er svært – så bliver det teleselskabet 3, der går 17 pladser frem og ender som nummer 104.

De dårlige placeringer kommer ikke bag på Morten Imsgard, der som senioranalytiker i Sydbank dækker den danske telebranche tæt.

»Kunderne forstår jo ikke de uigennemsigtige produkter, og lad os bare sige, at kundeservice ikke nødvendigvis er noget, som telesektoren mestrer til perfektion endnu,« siger Morten Imsgard.

Han forklarer, at Teleselskabet 3 formentlig ligger højest blandt teleselskaberne, fordi de har de enkleste produkter og har markeret sig som det mest innovative selskab, der oftest er gået forrest med nye produkter som fri tale og fri roaming i udlandet.

TDCs brand er til gengæld så udpint, at virksomheden har besluttet sig for helt at udfase brandet for sine privatkunder. I stedet vil produkterne fremover blive solgt under navnet YouSee.

Kunderne svigter

En af de store udfordringer for de danske teleselskaber er, at den hårde konkurrence har presset priserne ned på et meget lavt niveau. Det betyder, at Danmark i dag har nogle af Europas laveste telepriser, men det betyder også, at teleselskaberne har fået ekstremt svært ved at tjene penge.

Morten Imsgard peger på, at fire store teleselskaber på det danske marked er ét selskab for meget. Derfor er situationen ikke holdbar på sigt, siger han.

Problemer er, at alle fire virksomheder har investeret store beløb i det danske marked, og derfor har ingen virksomhed synderligt lyst til at trække sig fra konkurrencen.

I sensommeren 2015 tog Telia Danmark og Telenor konsekvensen og forsøgte at lægge deres aktiviteter sammen i et fælles teleselskab, men de fusionsplaner blev ikke godkendt af EU.

nyknor

»Der er jo ikke nogen tvivl om, at der har været et mislykket konsolideringsprojekt på markedet, og man kan sige, at behovet stadigvæk er der,« siger Jakob Willer, der er direktør i teleselskabernes brancheforening TI.

Den dalende omsætning hos teleselskaberne forstærkes af, at forbrugerne i stigende grad kommunikerer uden om teleselskabernes netværk – eksempelvis via Facebook eller apps. Samtidig ser flere TV på internettet end tidligere, hvilket udfordrer udbyderne af TV-pakker.

»Jeg er da noget bekymret for, hvordan man skal fastholde et højt investeringsniveau på et økonomisk presset dansk telemarked, for der er ingen tvivl om, at der fortsat vil være behov for massive investeringer i at udbygge den digitale infrastruktur,« siger Jakob Willer.

til arkiv

Han efterlyser en modernisering af teleforliget med en rød tråd, der gør det attraktivt for teleselskaberne at investere.

Ifølge Morten Imsgard er der ingen tegn i sol og måne på, at teleindustrien er på vej mod et bedre image, men Jakob Willer tror på, at det kan lade sig gøre

»Jeg synes, teleselskaberne har alle de rigtige produkter af høj kvalitet på hylderne, og der er stort fokus på at give kunderne en god oplevelse. Men det er en skude, der skal vendes at få kunderne med. Opskriften er at blive ved med at levere gode produkter, gøre det enkelt og gennemskueligt for kunderne og at yde en ordentlig service. Men det tager tid,« siger Jakob Willer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen