Berlingske Business

Teknologisk manifest: »Vi vil ikke tolerere design for afhængighed, bedrag og kontrol«

FRANCE-TECHNOLOGY-GAFA-GOOGLE-APPLE-FACEBOOK-AMAZON
Arkivfoto: »De opfører sig nærmest som en form for virtuelle stater. Altså ikke fysiske stater, der udøver en form for statslig magt over et ikke-fysisk territorium. At blive udelukket fra Facebook i dag, det indebærer jo de facto at være statsløs på en eller anden måde,« siger Andreas Marklund. Foto:

Bombastiske udmeldinger om både teknologiens dystopiske og utopiske konsekvenser har længe været et yndet diskussionsemne blandt mennesker, fx dengang den transatlantiske radiokommunikation blev virkelighed.

»Tid og sted døde i går«.

Det kan lyde som en glædelig udmelding fra fremtiden om teknologiens forestående opløsning af tid og sted. Eller det kan lyde som det modsatte, en dystopi.

Den fine balance har teknologien længe bevæget sig på i menneskets bevidsthed. Enten kan den skabe enorme forbedringer for vores tilværelse, eller også kan den uigenkaldeligt forværre den. Det kan man læse af tidens teknologimanifester, der for nylig har fået et samlingspunkt i en ny udstilling på Post- og Telemuseet Enigma, som Ingeniørforeningens teknologipodcast, Techtopia, har besøgt.

pix-Augmented reality

Manifesterne er ifølge Enigmas udstillingsredaktør, Stine Stevnshoved, interessante fordi teknologi altid er politisk.

»Manifestet er kompromisløst. Der er ikke plads til dialog. Det er ’verden er sådan her, følg os’. Dem der har skrevet manifestet venter typisk på, at vi andre får den samme overbevisning. Det er det, der gør manifestet mere interessant end utopierne, som er mere vage. Og det er det, der adskiller manifesterne fra sci-fi-litteraturen. At det er knyttet meget til virkeligheden,« siger Stine Stevnshoved til Techtopia.

The Copenhagen Letter

Og manifesternes tid er ikke ovre. Så sent som ved Techfestivalen i København i september udviklede 150 fremstående teknologientusiaster over 48 timer et manifest, The Copenhagen Letter.

»Vi vil ikke tolerere design for afhængighed, bedrag og kontrol. Vi må designe værktøjer, som vi vil elske, at vores kære bruger. Vi må sætte spørgsmålstegn ved vores intentioner og lytte til vores hjerte. Lad os bevæge os fra menneskecentreret design til menneskelighedscentreret design,« lød det blandt andet med lige dele optimisme og frustration over den nuværende udvikling.

pix-Max Schrems

The Copenhagen Letter bygger videre på en lang tradition. Lige fra de italienske futurister til open source-bevægelsen, cyberpunkerne og internettets borgerrettighedsforkæmpere. Men den allerførste skrift om teknologiens forestående indflydelse kommer fra den tidligere amerikanske præsident James Buchanan.

I et brev til dronning Victoria i 1858 lufter han sit brændende ønske om, at den dengang nyanlagte atlantiske telegraf vil »vise sig at være et bånd af evig fred og venskab mellem de slægtede nationer og et instrument bestemt af guddommelig forsyn til at sprede religion, civilisation, frihed og lov over hele verden.«

Information overload

Tilbage til opløsningen af tid og sted. Denne indledende formulering stammer fra de italienske futuristers manifest fra 1909 lige efter flyvemaskinens opfindelse og den første transatlantiske radiokommunikation og kort inden Anden Verdenskrig.

De teknologibegejstrede italienere så det nære fremtidsscenarie som et forestående mirakel, skabt af de opblomstrende kommunikationsteknologier. Men det er den pæne side af fortællingen om teknologien, mener Andreas Marklund, der er historiker og forskningschef ved Enigma.

pix-Apps

»Der er også nogle, som oplevede det som meget voldsomt, noget forfærdeligt og noget, som skaber stress. Som gør at folk udsættes for en form for konstant information overload, at verden er konstant tilstede i deres eget hoved gennem de her telegrafkabler. Det er en ide, som vi ofte ser i vor tids diskussioner, men det er et tilbagevendende tema,« forklarer Andreas Marklund til Techtopia.

Ikke-fysisk voldsmonopol

Som det kraftigt antydes i The Copenhagen Letter, så lurer der en bekymringen om, at teknologien er i fare for at udvikle sig til et bekvemt værktøj for stater og store virksomheder. Måske særligt det sidste, og det kan Andreas Marklund godt nikke genkendende til og kalder virksomheder som Facebook, Google og Apple for »nye stater«.

»De opfører sig nærmest som en form for virtuelle stater. Altså ikke fysiske stater, der udøver en form for statslig magt over et ikke-fysisk territorium. At blive udelukket fra Facebook i dag, det indebærer jo de facto at være statsløs på en eller anden måde. Du er udelukket fra en meget central del af vores tilværelse, hvis du ikke er på Facebook. De udøver censur og overvågning på samme måde, som mange myndigheder har gjort i mange hundrede år, og har på den måde en form for ikke-fysisk voldsmonopol,« siger han til Techtopia.

hippieNY

Du kan høre hele udsendelsen på Techtopia.dk eller direkte på iTunes.

Artiklen er oprindeligt publiceret på IDA Universe.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen