Berlingske Business

Teknologigiganter håber på støtte fra Trump

pix-Trump
Donald Trump og de amerikanske teknologigiganter har været på kant med hinanden under valgkampen, men nu forsøger giganterne at gyde olie på vandene og få den kommende præsident til at spille med på deres bane. Arkivfoto: Carlo Allegri, Reuters/Scanpix Foto:

Facebook, Amazon og Google er med i fælles henvendelse for at få den kommende præsident til at støtte bedre kryptering og gøre det lettere at drive internetforretning - i USA og i Europa.

Internetgiganterne forsøger nu at klinke skårene med USAs kommende præsident, Donald Trump, og har i et fælles brev opfordret ham til at sikre udbredelsen af stærk kryptering, til at sikre, at det fortsat er muligt at skaffe udenlandsk arbejdskraft til de mange opgaver og til at bakke op om, at det ikke er giganterne selv, der bliver ramt, når brugerne deler indhold på deres tjenester.

Organisationen Internet Associations 40 medlemmer, der blandt andre tæller Facebook, Google, Amazon, Uber og Twitter, sendte mandag brevet til Donald Trump, som de har haft et anstrengt forhold til under den hårde valgkamp, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Teknologigiganterne og den kommende præsident deler visse synspunkter. Begge parter vil således gerne gøre mere for deleøkonomien, sætte skatterne ned på det overskud, som kommer af at have udtaget patenter, og sikre, at Europa ikke sætter for mange barrierer op for, at de amerikanske giganter kan vokse på det europæiske marked.

Trump ville boykotte Apple

Derimod er de langtfra enige om behovet for stærk kryptering på alle deres produkter. Bedre sikring og beskyttelse er taget til, siden den tidligere efterretningsansatte Edward Snowden i juni 2013 afslørede den omfattende, amerikanske spionage og aflytning af folk. Det fik til sidst de amerikanske politikere til at stoppe den skandaleramte efterretningstjeneste NSAs masseindsamling af data fra blandt andre teknologigiganterne.

Kryptering holder uvedkommende ude men gør det også vanskeligt for efterretningstjenester og politi at kunne aflytte folk og få adgang til deres data, hvilket sagen om en beslaglagt iPhone fra en terrorsag viste. Her nægtede Apple at efterkomme et retskrav om at bistå myndighederne med at knække terroristens adgangs- og krypteringskode af frygt for, at myndighederne efterfølgende ville misbruge adgangen til også at bryde ind hos andre. Det fik dengang Donald Trump til at opfordre til en boykot af Apple.

Donald Trump har, trods sine hårde udtalelser om at standse immigrationen og bygge en mur mod Mexico i syd, tidligere erkendt behovet for at kunne skaffe højtuddannet, udenlandsk arbejdskraft til USA. Netop dette behov ligger teknologibranchen stærkt på sinde, for de har mange udlændinge ansat.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen