Berlingske Business

Teenagere ser Facebook som »død og begravet«

FACEBOOK-RESULTS-RESEARCH
A smartphone user shows the Facebook application on his phone in the central Bosnian town of Zenica, in this file photo illustration from May 2, 2013. More than a dozen brokerages increased their price targets on Facebook Inc shares on October 31, 2013. REUTERS/Dado Ruvic/Files (BOSNIA AND HERZEGOVINA - Tags: SOCIETY SCIENCE TECHNOLOGY BUSINESS) Foto:

En britisk undersøgelse af teenageres brug af sociale medier viser, at de unge brugere mener, at Facebook er »uncool»«, men dog et godt værktøj til at bevare kontakten med ældre familiemedlemmer.

STORBRITANNIEN: Teenagere erstatter i stigende grad Facebook med mere simple netværk som Twitter og Snapshot. Det viser en britisk undersøgelse af, hvordan ældre teenagere bruger sociale medier, skriver The Telegraph.

Ifølge undersøgelsen ser unge mennesker nu Facebook som »uncool« og beholder udelukkende deres profiler for at holde kontakten med ældre familiemedlemmer.

»De (de ældre teenagere, red.) føler sig i stor stil flove over overhovedet at være forbundet med det (Facebook, red.),« skriver antropolog og professor Daniel Miller fra University College London, som har arbejdet på projektet, på det akademiske nyhedssite The Conversation ifølge The Telegraph.

»Hvor forældre førhen bekymrede sig over, at deres børn var på Facebook, siger børnene nu, at det er deres familie, som insisterer på, at de forbliver på mediet og skriver om deres liv. Forældre har regnet ud, hvordan de skal bruge mediet og ser det som en måde, hvorpå familien kan holde kontakten. Som en reaktion på det er de unge rykket videre til mere cool ting,« tilføjer Daniel Miller.

Han forklarer videre, at »det mest skelsættende for et ungt menneskes beslutning om at forlade Facebook, er det øjeblik, din mor sender dig en venneanmodning«.

Studiet, The Global Social Media Impact Study, som er finansieret af EU, observerede 16-18-årige i otte lande i 15 måneder og fandt, at teenagernes brug af Facebook er i frit fald. I stedet vender de sig mod tjenester som Twitter, Instagram, Snapchat og WhatsApp, som ifølge professor Daniel Miller dog ikke matcher Facebook rent funktionelt.

»Mange af børnene i vores undersøgelse erkender, at Facebook på mange måder er teknisk bedre end Twitter og Instagram. Facebook er mere integreret, har bedre fotoalbums og er bedre, hvis man skal arrangere fester og mere effektivt, hvis man vil observere folks relationer,« siger han.

Mens WhatsApp har overhalet Facebook i antallet af sendte beskeder, har Snapshot over de seneste måneder vundet i popularitet ved at give brugerne mulighed for at sende billeder, der »selvdestruerer« efter en kort periode på modtagerens telefon netop for at opretholde privatlivet.

Snapshot hævder ifølge The Telegraph, at der hver dag sendes 350 millioner billeder, og efter sigende har tjenesten for nyligt afslået et købstilbud på tre milliarder dollar fra Facebook.

Ifølge forskere er det nære venner, der bruger Snapshot til at kommunikere, mens WhatsApp bliver brugt til at sende beskeder mellem bekendte.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen