Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Techgiganter dominerer top 10 over verdens bedste varemærker

brands
Foto: Tobias Schwarz (Adidas), Aly Song (Apple), Drew Angerer (Microsoft), Mads Claus Rasmussen (Lego), Ralph Orlowski (Facebook), Facundo Arrizabalaga (Google), Kim Hong-Ji (Samsung), Lucy Nicholson (IBM), Kim Kyung Hoon (Amazon).

Syv på verdens top 10-liste over mest værdifulde mærker kommer fra teknologiverdenen.

Vil du have succes på verdensplan og blive et kendt mærke, skal du producere teknologi. Syv af verdens ti bedste varemærker er fra teknologiverdenen.

Det fastslår den årlige »Best Global Brands«-analyse, hvor Apple, Google og Microsoft i rækkefølge indtager vinderskamlen og med internetgiganten Amazon som nummer fem, mobil- og TV-giganten Samsung som nummer seks, Facebook som nummer otte og IBM som tier.

Varemærkelisten udarbejdes af Interbrand på baggrund af, hvordan det gør virksomhederne økonomisk, hvilken indflydelse deres produkter har, og deres evne til at kunne sætte prisen op uden at skræmme kunderne væk.

Apple og Google har gennem fem år holdt fast i deres første- og andenpladser, men Microsoft er i år rykket frem som nummer tre. Kun Coca-Cola kan blande sig i top 5, nemlig som en klar firer.

Lego er eneste danske mærke

Ifølge Interbrands analyse er Apple-mærkets værdi vokset med tre procent til 184 milliarder dollars siden sidste år. Facebook, som er verdens største, sociale netværk, er til gengæld det hurtigstvoksende varemærke og er blevet 48 procent mere værd i forhold til sidste år, nu 48 milliarder dollars. Også Amazon vokser godt, nemlig 29 procent til 65 milliarder dollars i værdi.

Streamingtjenesten Netflix rykker ind på listen for første gang og besætter plads nummer 78.

Lego er det eneste danske mærke på listen. Klodsgiganten rangerer som nummer 67 på verdensranglisten. Sverige har tøjgiganten H&M med som nummer 23 og møbelkæden IKEA som nummer 25, mens hverken Norge, Finland eller Island er repræsenteret på listen.

Sportsgiganten Adidas, som har danske Kasper Rørsted som topchef, er også en af de få højdespringere. Adidas er nummer 55 og er gået 17 procent frem i værdi siden sidste år.

Læs mere: Se hele listen over verdens 100 mest værdifulde varemærker

pix-Foldbar

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen