Berlingske Business

Techgiganter afviser at lave bagdøre i kryptering

pix-Tim Cook
Apples topchef, Tim Cook, advarede så sent som i sidste uge mod overhovedet at tænke tanken om, at nogen skulle have bagdøre ind til krypteret kommunikation, som netop skal beskytte folk mod overvågning - både fra efterretningstjenester og fra hackere. Arkivfoto: Mourad Balti Touati, EPA/Scanpix Foto:

Også ondsindede hackere ville kunne komme ind, hvis der skulle indføres mulighed for, at efterretningstjenester kunne omgå kodningsbeskyttelsen på PCer, telefoner og i software, siger verdens største teknologiselskaber.

Verdens største teknologiselskaber tager skarpt afstand fra tankerne om, at de amerikanske myndigheder som følge af senest terroranslagene i Paris skal have såkaldte bagdøre, så de kan omgå den kryptering, som flere og flere mobiltelefoner udstyres med for netop at beskytte folks personlige data.

»Efter en forfærdelig tragedie som Paris-angrebene leder vi naturligvis efter løsninger, men at svække krypteringen er ingen løsning,« siger Dean Garfield, som er præsident for branchesammenslutningen Information Technology Industry Council, som repræsenterer Apple, Google, Microsoft og et par håndfuld af de andre teknologigiganter.

pix-Tim Cook

De slår fast, at hvis det skulle gøres muligt for andre at kunne omgå kodningen af kommunikationen, ville det også være muligt for ondsindede hackere at trænge ind ad samme vej.

Også hackere vil så kunne komme ind

»Kryptering er et sikkerhedsværktøj, som vi bruger hver dag til at forhindre kriminelle i at dræne vores bankkonti, ti at beskytte vores biler og fly fra at blive overtaget af ondsindede hackere. Vi værdsætter meget myndighedernes og de nationale sikkerhedsmyndigheders arbejde med at beskytte os, men at svækk krypteringen eller skabe bagdøre til krypteret udstyr og krypterede data til de gode fyre vil faktisk skabe sårbarheder, som de onde fyre kan udnytte,« siger Dean Garfield.

Folk fra de amerikanske efterretningstjenester og enkelte politikere har allerede brugt terroren i Paris til at kræve, at teknologiselskaberne skal samarbejde med myndighederne ved at bygge bagdøre ind i alt deres udstyr og al deres software, så efterretningstjenester alligevel kan komme ind og læse med, selv om kommunikationen krypteres, altså kodes for netop at undgå, at uvedkommende kan følge med, og for at beskytte personlige oplysninger.

pix-Topmøde

Argumentet lyder, at når flere og flere tjenester og mere og mere udstyr krypteres, mindsker det efterretningstjenesterne i at kunne følge med i kriminelles og mistænktes færden.

I første omgang var der rapporter fremme om, at angriberne i Paris havde brugt krypteret kommunikation, men ifølge nyhedsbureauet Reuters har de franske myndigheder fundet en af angribernes mobiltelefon, og på den var SMSerne ikke kodet.

Apple-topchef: »Meget alvorlige konsekvenser«

Det Hvide Hus har også tidligere forsøgt at overbevise teknologigiganterne og den amerikanske kongres om, at der bør indføres bagdøre, men har opgivet forsøget igen.

Apples topchef, Tim Cook, advarede i sidste uge under et besøg i Storbritannien i skarpe vendinger mod den britiske regerings forslag om, at myndighederne skal have lov til at spore folks brug af Internet uden at have en dommerkendelse i hånden og talte om »meget alvorlige konsekvenser« ved at indføre bagdøre i krypteringen.

pix-Facebook-f

Apple har selv indført kryptering som standard på de nyeste iPhone oven på de mange afsløringer af den massive spionage og overvågning, som den skandaleramte amerikanske efterretningstjeneste NSA står bag, og som den tidligere efterretningsansatte Edward Snowden siden sommeren 2013 har kortlagt omfanget af.

I oktober fortalte Apple en amerikansk domstol, at 90 procent af alt Apple-udstyr bruger det nye styresystem, hvor krypteringen - eller kodningen - af data ikke kan brydes, heller ikke af Apple selv. Det amerikanske justitsministerium har krævet at få Apples hjælp til at kunne se oplysninger, som ligger på en telefon, der er blevet beslaglagt i forbindelse med en undersøgelse.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen