Berlingske Business

TDCs store problem: Danskerne vil ikke betale

pix-TDC-bygning
TDC overvurderer styrken og værdien af sine varemærker, for danskerne vil bare have en lav pris, mener investeringsøkonom. Arkivfoto: Torkil Adsersen, Scanpix Foto:

TDC står ikke så stærkt, som koncernen selv tror, men der stadig muligheder for det gamle telemonopol, siger aktieanalytiker, som ser kommende fusion mellem Telenor og Telia som en hjælp for den pressede gigant.

»TDC overvurderer styrken og værdien af sine varemærker og sælger for lidt til for lave priser med for høje omkostninger. Kunderne vil først og fremmest blot have en lav pris.«

Det er ifølge investeringsøkonom i Nordnet, Per Hansen, hovedproblemet i TDC, Danmarks største teleselskab, som i fredags skiftede topchef gennem de seneste tre år, Carsten Dilling, ud med næstkommanderende Pernille Erenbjerg. Samtidig sagde TDCs bestyrelsesformand, Vagn Sørensen, til Berlingske, at presset på især erhvervsmarkedet er »til at tage og føle på«, og »det har vi i sinde at tackle meget konkret i den kommende tid«.

pix-Fusion

TDC mangler tyngde i Norden

Per Hansen er enig i, at netop erhvervsmarkedet er et problem for TDC, som mister kunder til sine hovedkonkurrenter, Telenor og Telia.

»Der er mange årsager til og gode forklaringer på, at TDCs aktiekurs er så markant under pres, som tilfældet er. TDC har for få virksomhedskunder. YouSee er aldrig for alvor blevet danskernes TV-selskab i en skala, som TDC burde kunne lykkes med. Nok er TDC en nordisk virksomhed men har ud over Get (Norges næststørste kabel-TV-selskab, som TDC købte i 2014 for 12,5 milliarder kroner, red.) reelt ingen tyngde uden for Danmark. Eksklusiv Get fylder Norge og Sverige lidt over 13 procent i TDC-koncernen, inklusiv Get er omsætningsandelen på 23 procent, og når TDC ikke er stærk nok på hjemmebanen, giver det uvilkårligt problemer. Endelig er TDCs varemærker ikke stærke nok,« siger Per Hansen.

TDCs halvårsregnskab i forrige uge viste fortsat tab af kunder, og efterfølgende blev aktiekursen barberet med mere end 10 procent.

»Efter en pauver udvikling er investorerne blevet vænnet til at være yderst nøjsomme og tælle fremgange i millimeter snarere end decimeter,« siger investeringsøkonomen.

pix-Vagn Sørensen

Udbyttet er godt - men under pres

Selv om købet af Get var en dyr omgang for TDC, var det også en nødvendig investering, og det har de seneste to kvartaler været Norge, der har reddet TDCs regnskabstal.

»Købet af Get var vigtigt af flere årsager. Dels for at forsøge at få gang i væksten og fjerne billedet af en stadig mere skrumpende forretning, som lignede en »sidste mand lukker og slukker«. Dels fordi Get ser ud til at være mindre pris- og konkurrenceudfordret end TDCs øvrige forretninger. Købet af Get var dyrt men også nødvendigt. Finansieringen er nok billig, men gælden lægger samtidig beslag på TDCs handlefrihed. Gæld/EBITDA, som ofte anvendes som kreditindikator fra kreditvurderingsbureauerne, ligger på 2,8. Det er ikke faretruende højt men for højt i forhold til en for svag indtjening,« siger Per Hansen.

Investorerne kan fortsat se frem til en helårsforrentning på 5,5 procent ud fra en aktiekurs på 45 og med 2,50 i samlet, årlig dividende.

»Det er attraktivt, ikke mindst fordi statsobligationsrenterne er noget nær nul, og også set i forhold til andre selskabers udbetaling. Investorerne frygter dog, at indtjeningen i TDC er for svag til at kunne opretholde det udbytte,« mener Per Hansen.

pix-Carsten Dilling, TDC

Konkurrenters fusion vil hjælpe

Han mener, at TDC trods nedskæringer stadig har for høje omkostninger i forhold til, hvad danskerne er villige til at betale. Og selv om TDC er størst på alle fire områder - mobiltelefoni, fastnettelefoni, TV og internetforbindelser -, har TDC ifølge ham »ikke den markedsdominans, som kunne være ønskelig og hæve indtjeningen«.

»Mulighederne for, at indtjeningen og kundeafgangen kan have ramt bunden eller være tæt derpå, er efter min mening bedre, end hvad der er den generelle opfattelse. Det bliver ikke noget sprint men snarere tale om et 10.000-metersløb, som skal vindes. Løb af denne længe har det med at blive afgjort på sidste omgang, og derfor er TDC ikke nogen kortsigtet aktiehurtigløber men for de investeringstålmodige. Skulle der komme en konsolidering, kan noget dog se lysere ud for TDCs aktionærer, end hvad der er den generelle opfattelse,« siger Per Hansen.

pix-Carsten Dilling

Han henviser til den planlagte fusion mellem Danmarks næst- og tredjestørste teleselskaber, Telenor og Telia, som EU netop har udskudt sin afgørelse af til 7. oktober. Samme konklusion kom forleden fra senioranalytiker Morten Imsgard i Sydbank, som også følger telemarkedet tæt.

»Hvis jeg var Pernille Erenbjerg, ville jeg virkelig krydse fingre for, at fusionen mellem Telia og Telenor går igennem i EU. Det vil klart give TDC en hjælpende hånd, fordi der så vil være endnu en spiller at dele dagsordenen med, at det ikke kun handler om pris, men at man også konkurrerer på service og netværkskvalitet, som kunderne vil være villige til at betale for,« sagde Morten Imsgard til Berlingske.

pix-3-O2

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen