Berlingske Business

TDCs skjulte mobilsalg sikrer nattesøvnen

09BUSRen-Broechner.jpg
YouSees administrerende direktør, René Brøchner, sikrer virksomheden 3.000-4.000 nye mobilkunder hver måned. De nye ?mobilkunder kobler typisk deres abonnement på TV-kanaler sammen med et mobilabonnement. Foto: Nils Meilvang

Kabel-TV-selskabet YouSee, som overtog mobilrebellen Onfone, henter over 3.000 nye mobilkunder hver måned blandt sine TV- og internetkunder – på dyrere abonnementer end flertallet. Meget positivt for TDC-ledelsens nattesøvn, mener analytiker.

I det skjulte lykkes det det TDC-ejede kabel-TV-selskab YouSee at hente mellem 3.000 og 4.000 nye mobilkunder hver eneste måned og på den måde styrke fundamentet under den danske telegigant.

»Siden sidste år er YouSee Mobil vokset med næsten 50.000 kunder. Vi får 3.000-4.000 nye mobilkunder ind hver måned, og de seneste seks måneder har vi ikke tabt mobilkunder til nogen som helst andre, hverken internt i TDC eller til vore konkurrenter. Vi nærmer os hastigt 300.000 mobilkunder, som vi vel rammer inden for de næste seks måneder, fordi vi har formået at vende tendensen på et marked, hvor priserne falder og falder. Alligevel er det lykkedes os at stimulere kunderne til hele tiden at købe lidt større pakker. Salget er samlet set vokset med 40 procent, og afgangen af kunder er reduceret med 50 procent,« fastslår René Brøchner, administrerende direktør siden sidste år for YouSee, der er Danmarks største kabel-TV-selskab med leverancer til omkring 1,1 millioner husstande.

09BUSLUXEMBOURG-JUSTICE-MAX.jpg

YouSee Mobil er videreførelsen af mobilrebellen Onfone, som TDC købte i maj 2011 for 300 millioner kroner. Langt størstedelen af de gamle Onfone-kunder har dog skiftet til andre selskaber. Til gengæld har YouSee satset på målrettet at sælge mobiltelefoni til de mange, der har en internet- og/eller TV-forbindelse hos selskabet i forvejen, ved at give familierabatter på abonnement nummer to-fem og f.eks. give 20 gigabyte ekstra data i mobilpakken, hvis man samler TV, bredbånd og mobiltelefonen hos YouSee.

»De seneste 18 måneder er vi klart Danmarks hastigst voksende mobilselskab, selv om vi opererer lidt i det skjulte uden store bannere og annoncer og uden salg i eksterne kanaler eller med store tilskud til nye tele­foner. Omkring 90 procent af nysalget sker til eksisterende TV-kunder, og mere end halvdelen køber mellempakkeabonnementet til 149 kroner om måneden. I dag har 70 procent af vore mobilkunder TV hos os,« siger René Brøchner, der medgiver, at »siden købet af Onfone er kundebasen blevet vasket igennem« og altså mere eller mindre skiftet helt ud.

TDC outsourcer hver 800 ansatte i Danmark Topchef åbner for et

Samlepakker hegner kunderne ind

Den positive udvikling overrasker senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger telemarkedet tæt.

»YouSee er en meget, meget vigtig brik i at bremse tilbagegangen i TDC og fastholde omsætning og indtjening. Jo mere succes YouSee har med at krydssælge produkter, jo bedre er det for TDC, og jo mere roligt kan ledelsen sove om natten i forventning om, at kunderne også er der næste morgen. Det har i nogen tid været hjertet i TDCs strategi at sælge samlede løsninger til husstandene, og YouSee er i den henseende et stærkt mærke, som får produkterne til at spille sammen ved at bruge forskellige indholdstjenester og universer for at nå ud til kunderne,« siger Morten Imsgard.

Samlet set ligger en privatkundes månedlige forbrug hos TDC på 114-116 kroner og er under pres. Men hos YouSee er det månedlige gennemsnitsforbrug pr. kunde siden januar ifølge René Brøchner steget med 20 kroner inklusive moms.

18BUSMedie-Vestager-gaar-i-.jpg

»Hvis YouSee kan sælge abonnementer til 149 kroner om måneden, har det en positiv effekt og vidner måske om, at YouSee-mærket står stærkere end TDC-mærket, som betragtes som for dyrt og for gammeldags, hvor YouSee måske appellerer til en bredere og yngre målgruppe, som kan få betydelige fordele ved at tegne abonnement og samle mobil-, TV- og internetabonnementet,« siger Morten Imsgard.

Netop samlepakkerne spiller en større rolle, end man umiddelbart tror.

»De er med til at hegne kunderne ind. En mobilkunde kan man relativt hurtigt tabe igen. Med også TV og bredbånd er man ikke særligt tilbøjelig til at forlade forretningen, simpelthen fordi det er mere komplekst at overskue, om man kan spare noget. Og så er tendensen, at TV-kunder er de mest loyale kunder, et selskab kan have,« siger Sydbank-analytikeren.

tdc

Antenneforeninger skal hjælpe til

YouSee har på et år mistet 51.000 TV-kunder, mens TDC-koncernen som helhed har hentet 30.000 TV-kunder – både fra YouSee og fra konkurrenterne – så det samlede tab »kun« er på 21.000.

Samtidig har TDC-koncernen sagt farvel til 31.000 mobilabonnenter, hvoraf de 27.000 er privatkunder. Havde YouSee ikke øget sit mobilkundetal med cirka 50.000, havde TDC stået forslået tilbage.

YouSee-direktør René Brøchner med­giver, at man ikke automatisk kan fremskrive mobilkundetallet, når YouSee har 1,1 millioner husstande som TV-kunder, mange med flere familiemedlemmer.

»Vi har en kæmpemuskel, fordi vi har rigtigt mange kundeforhold. Og vi vil i høj grad bruge antenneforeningerne, som godt kan se fordelene ved, at folk kan samle tingene, til at få vores produkter ud til antenneforeningernes medlemmer. De fordele, som man får her, vil vi løbende udbygge,« fastslår René Brøchner.

pix-Mobilmast

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen