Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

TDC's kunder brugte syv gange så meget data på ferien

TDC præsenterer regnskab
ARKIV. TDC, ugens butik. RB Teleselskabet TDC lægger tallene for første halvår på bordet torsdag d. 10 august 2017. (Foto: Kim Haugaard/Scanpix 2017) Foto:

De nye roamingregler har betydet et stort hop i mængden af data, som danskere bruger på rejser i udlandet.

I juni trådte nye EU-regler i kraft, som forbyder europæiske teleselskaber at tage ekstra betaling, når deres kunder bruger mobilen i udlandet i et rimeligt omfang.

Det har ifølge TDC haft stor betydning for kundernes brug af mobil på ferien.

Pernille Erenbjerg, finansdirektør i TDC.

Koncernens regnskab for andet kvartal viser, at forbruget af mobildata i andre EU-lande syvdoblet i perioden.

En voldsom stigning, som ifølge koncernchef Pernille Erenbjerg dog håber fører til mere tilfredse kunder.

pix-Turister

»Vi synes stadigvæk, at EU-reguleringen lægger en meget stor byrde på de nordeuropæiske teleselskaber, fordi rejsemønstrene er, som de er.«

»Men hvis vi lægger det væk, så er vi egentlig glade for at se, at kunderne har taget godt imod det.«

»Vi ved alle, at jo mere man bruger sine produkter og services, jo gladere og mere tilfreds bliver man,« siger hun.

268450493.jpg

Som en konsekvens af de nye regler hævede TDC prisen på abonnementer på 20 kroner om måneden for nye kunder og 10 kroner for eksisterende kunder.

»Vores foreløbig konklusion er, at de prisstigninger, vi indførte før sommerferien, er lavet på baggrund af et regnestykke, der ser ud til at passe.«

TDC

»Én ting er, hvor stort det egentlige forbrug viser sig at være. Noget andet er, hvordan forbruget fordeler sig på de enkelte lande og netværk, for det betyder også noget for vores omkostninger.«

»Det ser heldigvis ud til at flugte meget godt med vores forventninger,« siger Erenbjerg.

Hun forventer derfor ikke, at roamingreglerne får betydning for konkurrencesituationen på det danske mobilmarked.

pix-»3«

»Jeg ved jo ikke, hvordan de andre selskaber tolker på tallene. Det ved vi nok først mere om efter tredje kvartal.«

»Men på baggrund af de begrænsede forskydninger i kundetal, vi har set, så ser roamingregler ikke ud til at have skabt synderlig dramatik,« siger hun.

TDC mistede 2000 private mobilkunder i andet kvartal. Tidligere kvartaler har dog set værre ud for koncernen, som samtidig kan glæde sig over, at fortjenesten i mobilforretningen er stigende.

pix-TDC-facade

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen