Berlingske Business

TDC tvunget til priskonkurrence i Erhverv

Topchef åbner for et salg af TDC
TDC peger selv på faktorer som pris og kvalitet, som afgørende for Københavns Kommunes valg af TDC som teleudbyder. Foto:

Priskrigen, der i de seneste år har hærget på det danske erhvervsmarked for teletjenester, er ikke gået det offentliges næse forbi. Derfor var prisen også afgørende for, at TDC mandag sikrede sig Københavns Kommune som fortsat kunde. Det fortæller TDC Erhvervs vicedirektør, Kathrine Forsberg, til Ritzau Finans.

Kontrakten blev vundet i et offentligt udbud, der blev bedømt på parametre som pris, kvalitet og implementeringsevne. Pris vægtede dog over 50 pct. i udbuddet, og derfor var der intet valg for TDC andet end at ligge i samme leje som konkurrenterne.

- Prisen vejer tungt, og det er meget typisk for offentlige udbud. Vi kan sagtens vinde en kontrakt med en tilsvarende pris, men vores pris kan ikke være væsentligt højere end konkurrenternes, siger Kathrine Forsberg.

TDC havde allerede Københavns Kommune som kunde, men de dage, hvor det var en fordel at være den eksisterende udbyder, fordi man derfor har lavere implementeringsomkostninger, er ovre.

- De offentlige kunder er blevet bedre til at strikke udbudsmaterialet sammen, så skifteomkostninger ikke gør, at den eksisterende leverandør har en fordel. Vi har selvfølgelig den fordel, at vi kender kunden rigtig godt og har haft et langt samarbejde. Men hvis vi ikke er skarpe på prisen og kvaliteten, er der ikke noget at komme efter, fortæller Kathrine Forsberg.

Erhvervsmarkedet har de seneste år været under pres, da den hårde konkurrence fra privatmarkedet har spredt sig til markedet for erhvervskunder. Det har ført til, at den gennemsnitlige indtjening per kunde - ARPU - eksklusive indkommende trafik - er faldet fra 241 kr. i 2011 til 200 kr. i 2012 og 182 kr. i første kvartal af 2013.

Og den udvikling er ikke gået uden om det offentliges opmærksomhed.

- Det kan man ikke sige, den er. Jeg synes, vi mærker det rigtigt meget inden for det offentlige. Det giver da også god mening, at vores offentlige kunder er meget opmærksomme på prisen. Jeg synes dog, at de holder godt fast i parametre som kvalitet og implementering, men vi mærker priskonkurrencen, det gør vi, siger vicedirektøren.

Derfor er prisen på konktrakten med Københavns Kommune da også umiddelbart faldet, siden den sidste kontrakt blev hentet i 2009.

- Priserne har udviklet sig fordelagtigt for kunderne, og sammenlignede man 1 til 1, så ville det være en billigere pris. Man skal dog tage højde for, at kundernes forbrugsmønstre har ændret sig. I 2009 havde man slet ikke det dataforbrug, som "smartphone-generationen" kræver. Så sammensætningen af produktporteføljen har ændret sig, siger Kathrine Forsberg.

Den udvikling har dog samtidig vist sig positiv for TDC. Der bliver stillet højere krav til netværkskvalitet, da kunderne nu har behov for at kunne tilgå data via mobilen i langt højere grad end tidligere.

- Hele dækningsdelen er blevet super vigtig, og det kræver et stærkt mobilnet. Jeg føler, at der er blevet væsentligt mere fokus på dækningen. Det er vi bestemt ikke utilfredse med, siger vicedirektøren.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen