Berlingske Business

TDC-topchef: Vi gør det rigtige

pix-Dilling
»Dette skal føre til, at vi ikke igen i 2015 ser så dramatisk et fald i kundebasen. Den skal stabiliseres,« siger TDCs topchef, Carsten Dilling, som nu satser hårdt på det norske hjemmemarked. Arkivfoto: Mads Nissen, Scanpix Foto:

Trods kundeflugt mener Carsten Dilling, at TDC har valgt rigtigt ved at gå efter at sælge den fulde pakke med TV, Internet og telefoni til endnu flere af sine kunder. Den helt store vækst vil dog komme fra Norge, hvor TDC gør klar til igen at sælge mobiltelefoni. Herhjemme skal der gambles på TV-skærmen.

»Vi tror på, at vi har den rigtige strategi, selv om det gør ondt at miste så mange kunder. Men forhåbentlig er det de rigtige kunder, vi mister - dem, der vil shoppe 10-15 kroner ned og ikke går op i, om de får ekstra tillægstjenester, god support og et stærkt netværk. Vi håber, at de andre kunder vil købe ind til fuldt behov, og tror på, at der er masser af god forretning i det.«

Sådan siger TDCs topchef, Carsten Dilling, til Berlingske oven på torsdagens årsregnskab for 2014, hvor TDC har sagt farvel til i alt 113.000 mobilkunder, 183.000 fastnetkunder, 3.000 bredbåndkunder og kun goddag til 26.000 nye TV-kunder i Danmark. Alligevel er Carsten Dilling tilfreds og er fortsat ikke indstillet på at gå hårdt ind i den standende priskrig.

»Det er et solidt regnskab, hvor vi leverer, hvad vi har lovet - og alligevel får hug. Vi lider under at tabe kunder, men det er forventet, når de ekstreme slagtilbud kører,« siger han.

Alt det ekstra skal trække

Hans slagplan mod at vende udviklingen er at få det landsdækkende 4G-/LTE-netværk finpudset, at lægge flere og flere tillægsydelser ind i de tele-, internet- og TV-abonnementer, som kunderne køber, og at levere en ordentlig kundeservice.

»Hos os får man fri musik og de lækreste TV- og filmapplikationer. Når husstanden én gang har betalt for det, kan man bruge det på tværs, og samler man sine abonnementer hos os, leverer vi skarpe og markedskonforme priser på SIM-kort nummer to, tre og fire. Det er berigede produkter - ikke bare det rå og skrællede mobilprodukt,« siger Carsten Dilling, som forventer, at TDC om to-tre måneder har finpudset det udbyggede mobil- og datanet.

Til gengæld erkender han, at TDCs kundeservice »ikke har levet op til, hvad kunderne kunne forvente«, hvorfor TDC »nu investerer massivt« i at rette op.

Nu skal det stoppe

»I 2015 er netværket på plads. Vi har en masse gode lanceringer undervejs, så vi produktmæssigt står frem. Og så skal kundeoplevelsen fikses. Dette skal føre til, at vi ikke igen i 2015 ser så dramatisk et fald i kundebasen. Den skal stabiliseres,« siger han.

Ikke så dramatisk et fald, ja, men dog et fald?

»Faktisk planlægger vi med noget andet!« bedyrer han med et smil.

Den helt store vækst skal dog komme fra Norge, hvor TDC i september købte landets næststørste kabel-TV-selskab, Get, med 500.000 kunder for 12,5 milliarder kroner.

»Get er vokset 12 procent i EBITDA (driftsresultatet, red.), mens vi har været om bord, og 8,7 procent i omsætning. Der er sket et kraftigt løft i antallet af Get-kunder, som også har købt bredbåndsforbindelse, og nu kikker vi på at lægge mobiltelefoni oveni,« siger Carsten Dilling.

Mobiltelefoni på vej tilbage i Norge

TDC har ikke eget mobilnet i Norge men får mulighed for at spille de tre store netejere - Telenor, Telia og Ice - ud mod hinanden og dermed presse priserne og tilbyde Get-kunderne både TV, bredbånd og telefoni efter samme pakkeløsning som i Danmark.

»Vi har tre heste at spille på. Det bliver den bærende flanke at kunne sælge mere mobil til husstanden, så kunden får en helt anden oplevelse og fordelen ved at købe alt hos os,« konstaterer han og er heller ikke blind for, at det norske mobilmarked slet ikke er så krigerisk som det danske.

»Købet af Get og aftalen i efteråret med Trefor (det jyske elselskab i Trekantsområdet, red.), hvor vi overtager driften af nettet og kan sælge YouSee-produkter, har skabt en helt ny, strategisk ramme for TDC-koncernen med mere substans i erhvervsløsningerne og med hjemmeunderholdning til privatkunderne. Vi vil prøve at fylde husstanden mest muligt op med vore produkter,« fastslår TDC-topchefen.

Kritik af offentligt fokus på pris

Han er dog vred over udviklingen på erhvervsmarkedet, hvor konkurrencen er endog meget hård mellem teleselskaberne.

»Der er et markant prispres igang, anført af det offentlige Danmark, som meget ensidigt fokuserer på prisen, når man køber ind. Man overser leverancesikkerhed, og at leverandøren har det nødvendigt supportapparat, så man kan levere til tiden. Det offentlige Danmarks indkøbspolitik har været bannerfører for, hvad der sker på erhvervsmarkedet,« siger han med henvisning til prispresset.

TDC har derfor rullet sit datterselskab Netdesign på banen for at kunne levere systemintregration, og i 4. kvartal oprettedes TDC Sikkerhed, som ifølge Carsten Dilling vil komme med »en paraply af produkter«.

»Jeg tror, at vi har ramt nerven med noget, der interesserer enhver ledelse. IT-sikkerhed er for alvor kommet på dagsordenen, og jeg mener, at TDC på mange måder er en troværdig kvalitetspartner på dette område,« fastslår han.

Gambling på TV-skærmen

Endelig vil der efterhånden komme mere fart på TDCs investering i gambling. TDC var medstifter af sportsvæddemåls- og kasinotjenesten Bet25, som nu vil brede sig i TDC-verdenen og også rykke direkte ind på TV-skærmen.

»Nu skal vi i højere grad krydssælge til TDCs kundebaser, og den tredje fase - som rent teknisk nok ligger 9-15-18 måneder ude i fremtiden - bliver at få det med i vore TV-løsninger, så de, der har lyst til at spille, kan gøre det herfra,« siger Carsten Dilling.

2015-02-06, kl. 12.10: Omsætningsvæksten i Get i Norge er ændret fra 17 procent som oprindelig angivet til 8,7 procent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen