Berlingske Business

TDC-topchef: Proppen i badekarret begynder at virke

pix-Carsten Dilling
TDCs topchef, Carsten Dilling, håber, at den store kundeflugt nu endelig holder op. Arkivfoto: Mads Nissen, Scanpix Foto:

Carsten Dilling forventer nu - takket være det opgraderede mobilnet - at kunne holde skansen uden større kundetab trods udsigt til fortsat priskrig i 2015. Men han er sur over, at Telenor dumper priserne på erhvervsmarkedet.

TDC tror nu for alvor på, at det kan lykkes at stoppe mobilkundeflugten og i stedet holde skansen, mens mobilkrigen fortsætter med uformindsket styrke i 2015. Til gengæld er der vrede i TDC-toppen over, at konkurrenterne forærer produkterne væk til erhvervslivet for at få ordrer hjem.

TDCs topchef, Carsten Dilling, glæder sig over, at det i årets første tre måneder kun blev nødvendigt at sige farvel til 4.000 private mobilkunder med abonnement - dog forsvandt samtidig 4.000 taletidskortkunder og 5.000 mobildatakunder samt 19.000 erhvervsmobilkunder. Han tilskriver TDCs landsdækkende opgradering af mobilnettet en stor del af æren.

»I marts fik vi faktisk flere kunder ind, end der gik ud, og det ser ud til at fortsætte i april. Hvis vi kan få sat en endnu mere effektiv prop i badekarret, som vi har set det de seneste måneder, er det enormt vigtigt og vil give en helt anden sundhed i forretningen. Sidst i april begyndte vi også en kampagne og giver alle nuværende kunder fri data frem til sidst på sommeren. Det, forventer vi, vil også give en markant, positiv effekt og forhåbentlig stimulere til yderligere dataanvendelse,« siger Carsten Dilling til Berlingske.

Plus/minus nul er fantastisk - det er dumping ikke

Lige nu skifter mellem 20 og 35 procent af TDC-koncernens kunder til andre selskaber hver måned. Også konkurrenterne oplever fortsat stor udskiftning men formår samlet set at hente flere mobilkunder, end de afleverer.

»Jeg tror ikke, at konkurrencesituationen i Danmark går væk. Konkurrenternes generelle adfærd og Telias og Telenors positionering til at få EU-godkendt deres fusion vil betyde, at markedet også resten af året vil forblive meget konkurrencepræget. TDC må derfor blive ved med at tro på, at når vi har alle ting på hylderne, jo bedre vi så bliver til at kombinere dem til både privat- og erhvervskunder, jo bedre holder vi på vore kunder,« siger Carsten Dilling.

Han glæder sig over, at kundefrafaldet på privatsiden er langt lavere end for et år siden.

»Hvis vi kan holde plus/minus nul, vil det være en fantastisk fremgang. Vi begynder at kunne se effekten af at have et mobilnet i verdensklasse. Det kvitterer kunderne for, og det har vi forventninger til. Omvendt er udviklingen på erhvervsmarkedet ikke positiv. Der er kundesager, hvor vi må stå af. Vi vil simpelt hen ikke forære tingene væk. Vor forretning er for kapitalintensiv og kræver for mange investeringer til, at vi kan forære vore produkter væk. Hvis folk ikke kan ofre de få hundrede kroner om måneden på at køre på et rigtigt mobilnet, skal de bare vælge det, der er næstbedst...,« siger Carsten Dilling med slet skjult hentydning til konkurrenten Telenor, som har nappet flere af TDCs erhvervskunder og offentlige kunder.

Få gang i telemedicin

Han kalder det »meget bekymrende«, at konkurrenter direkte dumper priserne.

»Ja, de taber decideret penge ved at lave aftaler. Det er ikke langtidsholdbart,« siger teletopchefen.

Men Telenor påstår jo, at de faktisk tjener penge?

»Det kan man jo ikke se, når de ikke længere vil offentliggøre deres regnskaber...,« siger Carsten Dilling med henvisning til, at Telenor siden offentliggørelsen af samarbejdet med Telia har mørkelagt sine danske regnskaber.

TDC forsøger i stedet på erhvervssiden at koble salg af IT-sikkerhed sammen med sine øvrige produkter.

»Der er rigtigt god gang i den del af forretningen. Dertil kommer så »Tingenes internet« (hvor masser af udstyr kobles på nettet, red.). I Danmark er rigtigt interessante projekter med smarte byer på vej, og dem byder vi på som oplagt leverandør. Mere langsigtet håber jeg, at den offentlige sektor virkelig får lyst til at køre telemedicin i stor skala. Det er et af de mest omkostningstunge områder, og telemedicin kan tilbyde danskerne bedre livskvalitet og nemmere adgang til konsultationer m.m., hvorved det offentlige sparer en masse penge. Jeg undrer mig over, at det ikke omgående sparkes op i stor skala. Det må ikke blive ved planerne, der skal handling til,« fastslår Carsten Dilling.

Opdateret 2015-05-08 for at præcisere, at TDC ikke blot mistede 4.000 mobilkunder som oprindelig noteret - de 4.000 var dem, der havde egentligt mobilabonnement.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen