Berlingske Business

TDC-topchef om sløj aktie: Opkøb skal ind under huden på investorerne

erenbjerg
Administrerende direktør i TDC Pernille Erenbjerg er ikke overrasket over investorernes reaktion, der indtil nu har udmøntet sig i et gevaldigt kursdyk. Foto:

TDC har meget store forventninger til opkøbet af underholdningsvirksomheden MTG Nordics til 15 mia. kr., men på aktiemarkedet er der ikke udelt begejstring.

Aktien falder torsdag eftermiddag 10,6 pct. til 35,77 kr., hvilket er et værditab på mere end 3 mia. kr., men TDC-topchef Pernille Erenbjerg er ikke overrasket over en tydelig reaktion.

»Det er uventet for aktionærerne, og der er altid en øjeblikkelig reaktion, uanset hvad man måtte annoncere. Jeg mener også, at det er fair at sige, at når vi kommer med noget nyt, så er det ikke noget, som man forstår lige med det samme.«

»Det tager tid at forklare og forstå de strategiske perspektiver og synergier, som vi forventer at kunne hente og meget sandsynligt overgå,« siger hun på et pressemøde i forlængelse af opkøbet.

pernille

FUSION IKKE SET FØR

TDC venter samlet at kunne hente 200 mio. kr. om året, ved at kunder i mindre grad forlader selskabet - blandt andet fordi udbuddet af indhold bliver større gennem MTG Nordics tilbud, der tæller Viasat, Viaplay og TV3. Desuden er forventningen at kunne skære 400 mio. kr. af omkostningerne.

Det er første gang i Europa, at et teleselskab går sammen med en indholdsleverandør, og kursfaldet skal derfor også ses i den kontekst, mener Anders Jensen, der bliver stedfortrædende direktør i TDC.

»Vi laver noget, som ikke er set før i hverken Europa eller Norden, så der er en læringskurve for alle involverede - især fra investorside,« siger Anders Jensen på pressemødet.

Købet bliver finansieret ved at udstede 309 mio. nye TDC-aktier til MTG, der derudover får 2,5 mia. kr. i hånden og andel af TDC's udbytte for 2018.

sdsd

Efterfølgende vil MTG eje 28 pct. af TDC, og netop finansieringen af handlen er med til at presse kursen.

»Der er tale om en relativ stor aktieudvidelse, og det er der investorer, som ikke kan lide, og det er nok derfor, at vi ser den her reaktion,« siger Anne Sophie Riis, der er børsmægler hos ABG Sundal Collier.

FUSION MED TELIA AF BORDET

Danske Bank ser også aktieudvidelsen spille ind, mens en del af kursfaldet hænger sammen med, at Telia får sværere ved at købe TDC, som ellers kunne have givet en økonomisk gevinst til aktionærerne.

»Man kan spørge, om det er for meget, den falder. Der er nok nogle, der tidligere har spekuleret i, at Telia kunne have en interesse i TDC, og nu bliver det sværere for Telia at købe TDC, og det er nok en del af grunden til, at den falder så meget,« siger chefhandler Mads Zink fra Danske Bank.

De strategiske perspektiver ved TDC's opkøb og prisen er det ifølge Mads Zink endnu for tidligt at sige noget om.

Hos Alm. Brand ser aktieanalytiker Michael Friis Jørgensen derimod gode muligheder i handlen.

»Det er TDC's våde drøm, at man nu også kan komme ind på indholdssiden, hvor der er mere vækst end i det traditionelle telemarked.«

»Det er rent strategisk et rigtig interessant træk, fordi der ikke rigtigt er andre teleselskaber, som har haft held til det. Det skaber en markant spiller på det danske mediemarked,« siger Michael Friis Jørgensen.

Topchef åbner for et salg af TDC

Hos Sydbank vurderer aktieanalytiker Morten Imsgard, at opkøbet kan være med til at løse de problemer, TDC har haft i sin tv-forretning med faldende kundetal.

»TDC har været udfordret på tv-siden gennem et længere stykke tid, fordi tusindvis af kunder siger abonnementerne op hver måned.«

»Man har erkendt, at det er nødvendigt selv at stå for underholdningen for at være relevant, så det her kan være en måde at skabe fremtidens TDC på,« siger Morten Imsgard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen