Berlingske Business

TDC-topchef: Hårdt arbejde venter

pix-Dilling-skygge
TDC-topchef Carsten Dilling tror på bedring over de næste mange måneder. Arkivfoto: Liselotte Sabroe Foto:

»Det er bare hårdt arbejde, der skal til,« siger Carsten Dilling, som glæder sig over at sælge mere til hver TDC-kunde - og til en mere fornuftig konkurrence.

TDCs tilbagegang vil gennem hårdt arbejde blive vendt inden for de næste måneder.

Det siger TDCs topchef, Carsten Dilling, oven på fredagens regnskab, som både viste mindre omsætning og mindre indtjening for Danmarks største telekoncern, samtidig med at et af de to vækstområder - TDCs nordiske erhvervssatning - er i problemer.

»Vi har sat et stort program for at bringe os tilbage i vækstgearet i Norden. TDC har udviklet sig i de tre nordiske lande, især Sverige, og er blevet en rigtigt alvorlig spiller i markedet. Dermed er vi kommet ind på trusselsradaren hos konkurrenterne, der på en ny og professionel måde gør, hvad de kan, for at passe på forretningen. Vi vinder ikke nok nye sager, og genforhandlingerne af kontrakterne er for dyre for os. Nu må vi køre forretningen på mere traditionel vis, og det er bare hårdt arbejde, der skal til - men det vil tage nogle kvartaler, før udviklingen er vendt,« siger Carsten Dilling til Berlingske.

»Vi vinder også indimellem«

Han mener, at TDCs samlede regnskab lander »nogen lunde på linie med forventningerne - og dermed som sædvanlig måske lidt halvkedeligt«.

Men væksten i jeres kabel-TV-selskab YouSee, som også har været en af drivkræfterne, er også taget af. Skal man ikke være bekymret for det?

»Det bekymrer altid, når man mister en boligforening eller to med typisk over tusind husstande, men vi vinder også indimellem, og det svinger fra kvartal til kvartal. Lige nu er der et negativt udslip fra YouSee, og det er selvfølgelig irriterende, men jeg glæder mig ekstremt over det gennembrud, som vi oplever på produktsiden. Vi viser markedet, at vi kan sætte helt nye standarder, først med Bland selv-bredbånd, hvor man fra time til time kan skrue op eller ned for sin internethastighed, og senest med Bland selv-TV i de store TV-pakker. Her er vi godt på vej til at sætte elselskaberne lidt skakmat. Det vil tage sin tid, før de får noget tilsvarende på plads,« siger Carsten Dilling.

Bedre indtjening på vej på mobilområdet

Han hefter sig ved, at TDCs mobilforretning sammenlagt går bedre - og taber færre penge end tidligere.

»Det er nok højdepunktet i den danske forretning. Vi er på rette kurs. Samlet går mobilforretningen og især selve TDC-varemærket rigtigt godt på tværs af erhvervs- og privatmarkedet. For et år siden mistede vi 74 millioner kroner i dækningsbidrag, i 2. kvartal i år var vi nede på 31 millioner, og nu ligger vi på 16 millioner kroner, så vi kommer snart tilbage i profitabel vækst. Om det sker i 4. kvartal eller måske ikke før 1. kvartal, kan jeg ikke sige, men det er en af mine allerstørste prioriteter,« siger teletopchefen.

Analytikerne hefter sig ved, at TDC formår at holde sine kunder fast og få dem til at købe noget mere ved at sælge flere forskellige produkter til dem i pakker.

»Sidste efterår lancerede vi strategien om at kryds- og mersælge til hver kunde. Hvorfor ikke prøve at overbevise kunden om, at det er en god forretning at tage noget mere? Så kan vi sampakke tingene - telefoni, TV og internetforbindelse - og få tingene til at spille sammen på tværs. Det betyder faktisk, at vi fastholder kunder, og at de udvider engagementet med TDC. Jo flere tjenester folk køber, jo større er kundetilfredsheden, og jo længere fastholder vi kunderne,« siger Carsten Dilling.

Hård konkurrence fortsætter

Han imødeser fortsat hård konkurrence på det danske marked, især mobilmarkedet, men glæder sig over, at det tilsyneladende er lykkedes for alle de store teleselskaber at sætte en bremse på det helt store problem - at mobilkundernes månedsforbrug faldt og faldt.

»Vi oplever stadig en passende konkurrence på både mobil- og TV-markedet. Men nu stiger det gennemsnitlige månedsforbrug lidt, og det er vigtigt, fordi vi foretager store investeringer, at det ikke er i frit fald. Der er kommet lidt mere ansvarlig blandt kollegaerne i Danmark, og det virker fornuftigt. Det har bare ikke været holdbart at forære telefoner væk. Og så har vi faktisk opnået et gennembrud i salget af billigere telefoner, navnlig kinesiske, i TDCs butikker, nu hvor Apple er noget afventende,« siger Carsten Dilling med henvisning til TDCs problemer med at få Apple til at levere de nye iPhone-telefoner i det antal, som TDC gerne vil have til julehandelen.

Det er Huawei-telefoner, som TDC sælger godt af. Huawei har også netop vundet aftalen på at drive og udvikle TDCs danske mobilnet fra 2014 efter svenske Ericsson - en aftale til fire milliarder kroner over seks år.

Fordobler kapacitet på mobilnet

Forberedelserne hertil er allerede i gang.

»Vi er i fuld gang sammen med Huawei for at få udbygningsplanen på plads. De første pilotprojekter er oppe at køre, hvor vi afprøver, hvordan vi skifter net uden at forstyrre kunderne. De næste halvandet år bliver det enormt intensivt, da alt skal skiftes og opgraderes. Men så fordobler vi næsten kapaciteten,« lover Carsten Dilling.

Udvidelsen sker på 4G-/LTE-nettet, som skal udbygges kraftigt i hele landet. Her er datahastighederne fem-ti gange hurtigere end på dagens 3G-mobilnet. Udsigten til en eksplosion i dataforbruget gør det vigtigt at have 4G-/LTE-nettene på plads men samtidig sikre, at signalerne fra mobiltelefoner og tavle-PCer kan få en ordentlig forbindelse, uanset hvilken af de mange mobilfrekvenser i Danmark de forsøger at få fat på. Derfor skal mobilnettene teknisk ændres, så også de net, der i dag mest betjener GSM-telefoner, kan »fange« og viderebefordre 4G-/LTE-signalerne i topfart.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen