Berlingske Business

TDC-topchef frygtede endnu større YouSee-kaos

pix-YouSee
YouSee overtog 1. juli samtlige TDCs privatkunder i Danmark. Det skete ikke uden problemer, fordi IT-systemerne i den store telekoncern ikke spillede sammen. TDC har måttet flytte salgsfolk til kundeservice for at håndtere de mange problemer. Arkivfoto: Torkil Adsersen, Scanpix Foto:

Selv om mange af TDCs privatkunder har haft en hård sommer som følge af overflytningen til YouSee, havde telegiganten sat endnu flere penge af til nødberedskab, end der var brug for. Derfor bliver regnskabet for 2016 bedre end tidligere ventet.

Det var slemt - men TDC havde frygtet, at det var gået endnu værre, da telegiganten i sommer samlede alle sine privatkunder under YouSee-mærket og udløste en strøm af problemer med forkerte regninger og dårlig kundeservice.

Det siger TDCs topchef, Pernille Erenbjerg, og det er en af årsagerne til, at hun nu forventer lidt bedre regnskabstal, når 2016 gøres op til nytår.

»Jeg er absolut ikke tilfreds med de absolutte niveauer i regnskabet for tredje kvartal. Men temperaturen er bedre end forventet, og derfor skruer vi lidt op for forventningerne for hele 2016. Tidligere talte vi om en indtjening på cirka 8,4 milliarder kroner. Nu siger vi, at vi kommer over i kraft af en bedre indtjening og en bedre pengestrøm end forventet. Det skyldes, at mange af de ting, som var svære hen over sommerferien, kunne have været sværere. Vi havde måske frygtet, at scenariet kunne være blevet værre,« siger Pernille Erenbjerg til Berlingske.

Klar til noget endnu værre

Så I har simpelt hen sparet penge i forhold til det nødberedskab, som I havde planlagt?

»Ja, vi havde økonomisk mulighed for at håndtere endnu værre situationer, end vi oplevede. Kunderne har dog fået oplevelser, som vi ikke er stolte af. Vi sagde selv i sommer, at der ville være nogle bump, og vi er meget kede af, at nogen har fået dårligere oplevelser, end de fortjener. Men vi foretog ændringerne med relativt åbne øjne, fordi vi er nødt til at køre det. Vi har derfor kastet mange ressourcer ind på at kompensere og rydde op, og de seneste måneder er det heldigvis gået meget bedre. Af det, der direkte rammer kunderne, er vi igennem det værste og er nu ved at rydde op i skufferne,« siger TDC-topchefen.

TDC mistede i juli-september 24.000 fastnetkunder, 4.000 private TV-kunder og 9.000 bredbåndskunder. Til gengæld vandt Danmarks største teleselskab 16.000 nye mobilkunder men havde sammenlagt et driftsresultat (EBITDA), der ligger 11,6 procent lavere end for et år siden.

Ingen prisstigninger på vej - og slet ikke dumpede priser

»Vi har sat priserne op for nye kunder i sommerferien men har ingen andre ting på bedding nu. Det er klart, at vi bliver ved med at se på, om vores priser er de rigtige, men vi har ikke planlagt andre prisstigninger,« siger Pernille Erenbjerg.

Hun afviser, at TDC dumper priserne for at vinde de nye mobilkunder.

»Bestemt ikke. Indtjeningen i vores danske mobilforretning vokser for andet kvartal i træk. Det kan den ikke, hvis man dumper priserne. Det, der virker, er, som vi har sagt: Det bedste mobilnet og de bedste produkter. Vi er blevet meget bedre til at passe på de kunder, vi har, og vi får også nye kunder. Vi har skruet ned for antallet af medarbejdere, der sidder og ringer ud for at få nye kunder. Til gengæld bruger vi kræfterne på at servicere de eksisterende kunder bedre,« siger Pernille Erenbjerg.

TDC-koncernen har nu lagt alle mobilabonnenter fra gamle TDC-kunder over i YouSee-regi, men YouSee, som 1. juli overtog ansvaret for alle TDC-koncernens privatkunder i kraft af sit bedre image, mangler stadig at få lagt TV- og bredbåndsprodukterne sammen. Det vil ske i løbet af næste år, og indtil da arbejder YouSee fortsat med to TV- og to bredbåndsproduktlinier.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen